De Rival: van klipper tot duurzame tanker

0
mts Rival
(foto Dronebird)

Een aantal tankschepen van de blauwwitte vloot van Tonny en Marie-Jozé van Strien uit Kerkdriel is vernoemd naar hun kinderen Mart, Tessa en Nadia. Bij De Gerlien van Tiem is onlangs de 1.720 ton metende Rival afgebouwd. Daarmee is die scheepsnaam weer terug in de familie, want zo’n eeuw geleden stond die naam ook op de amper 117 ton metende klipper, het schip van de grootouders van Tonny van Strien. De aanzienlijk grotere Rival van nu heeft als afmetingen 85 x 9,50 x 3 meter en een lage kruiplijn van 3,90 meter. 

De familie Van Strien is duidelijk tevreden over de werkwijze en geleverde kwaliteit van De Gerlien van Tiem, want na de afbouw van de Tessa en Nadia is de Rival de derde tanker op rij die de scheepswerf in Druten van hen af mocht bouwen. “Het is er prettig afbouwen, ze zijn betrouwbaar en ze komen hun afspraken na”, is de heldere verklaring van Tonny van Strien.

Vijf tanks

Het Chinese casco is geleverd door RensenDriessen Shipbuilding. In de vijf ongecoate tanks – alleen de bovenkant is gecoat tegen corrosie – van 380 kuub elk wordt voornamelijk bio-olie vervoerd. De tanker beschikt over een enkel leidingsysteem. 

Waar de tanks aan boord van de Tessa en Nadia zijn voorzien van stoomspiralen, is de Rival het eerste schip van de vloot met een kachel en butterwassers (tankwasinstallatie).
Dankzij de Marflex-pompen kunnen de vijf tanks binnen vijf uur tijd gelost worden. Met de afmetingen en de lage kruiplijn van de Rival zijn de mogelijkheden divers en varen ze onder meer naar Hamburg en Duinkerken en in het ARA-gebied. 

De Rival beschikt over grotere sloptanks van in totaal 30 kuub, waardoor na het wassen het mengsel van water en olie binnenboord kan worden opgeslagen. “Zo kan er bijvoorbeeld is Hamburg gelost worden, de tanks worden gewassen en vervolgens kan er een (retour)product geladen worden.” 

Energiebesparing

De internationale eisen op het gebied van energiebesparing en schone lucht worden steeds strenger. Daar houdt Tonny van Strien met zijn vloot duidelijk rekening mee. Hij zegt daarover: “Bij de bouw van onze schepen staat duurzaamheid altijd voorop en onze nieuwe schepen behoren dan ook tot de zuinigste in hun soort. Wij maken gebruik van de bestaande techniek en kiezen daarbij componenten die daarvoor zorgen.” 

“Het 3-roerensysteem aan boord levert een meetbare brandstofbesparing op. Van de Caterpillar C32-hoofdmotor hebben we het vermogen van 1.050 pk afgesteld op 850 pk. Met minder spoed op de schroef is het rendement aanmerkelijk beter. De afmeting 85 x 9,50 meter was niet alleen een verzoek van BFT, waarvoor de Rival gaat varen, maar ook een mooie aanvulling op onze vloot.” 

Van opa Jop tot Alpinist

De exploitatie van de schepen wordt verricht door Alpinist S.A. uit het Luxemburgse Mertert. Naast de nieuwe Rival bestaat de vloot uit tankers met de Latijnse namen: Carpe Diem (pluk de dag), Carpe Noctem (pluk de nacht) en Carpe Auroram (pluk de dageraad/ochtend), de uit de vaart gekochte Rhody en de bij de inmiddels verdwenen werf Trico afgebouwde Mart plus de bij De Gerlien van Tiem afgebouwde Tessa en Nadia. 

De maritieme geschiedenis van de familie Van Strien gaat zeker vijf generaties terug. Voor opa Jop van Strien was de Rival zijn laatste schip en voor de familie is het ‘het schip van Opa’. De basis van de huidige scheepvaartonderneming wordt gelegd wanneer Thijs van Strien als zelfstandige gaat werken in de binnenvaart. In 1978 sluit zijn zoon Joop zich aan en in 1992 ook zoon Tonny. 

Begin 21e eeuw zetten Tonny van Strien en Marie-Jozé van Berkel een eerste stap naar een eigen scheepvaartonderneming, waarna met de aankoop van de Carpe Diem tevens de overstap naar de tankvaart wordt gemaakt. Tijdens de afbouw van de Tessa in 2018 noemde Tonny van Strien zichzelf geen rederijdirecteur maar een particulier ondernemer die graag door wil groeien. 

Die woorden heeft hij nu al waargemaakt met de afbouw van de Nadia in 2020, die samen met Henri Mulders gebouwd is, en die samen met Tonny Alpinist S.A. runt. En nu dan met de onlangs door De Gerlien van Tiem aan hem overgedragen tanker Rival. Mooi is dat Marc Paans hierop gaat varen, die in 2004 de eerste schipper op de Carpe Diem was. Nu staat hij aan het roer van de Rival met Michel van Zanten, de neef van Tonny.  

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.