RensenDriessen Shipbuilding gaf De Gerlien van Tiem de opdracht om het door hen geleverde casco af te bouwen tot een fraaie chemicaliëntanker. RensenDriessen kreeg op haar beurt de opdracht voor de bouw van de tanker van Öltransporte GEFO uit Hamburg. Het betreft hier dus een afbouw met een internationaal tintje: een Chinees casco, een Nederlandse (af)bouwer voor een Duitse rederij en een tanker met de naam van de Franse impressionistisch kunstschilder Renoir.
Het gaat in dit geval om een 4.083 ton metende tanker met een afmeting van 135 x 11,45 meter die voortgestuwd wordt door twee Caterpillars C32. Deze hoofdmotoren zijn voorzien van een gasnabehandelingssysteem om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te verminderen. De Renoir is uitgerust met katalysatoren.
Den Hartog leverde de schroeven met een diameter van 150 centimeter. De Renoir beschikt over elf tanks (het maximale aantal voor een tanker van dit type zonder Scheldehuid) van 380 kuub elk en eenzelfde aantal, luchtgedreven Marflex-pompen met na-zuig.
Het is de projectleiders Sven Bornemann van GEFO en Eric Rietveld namens De Gerlien van Tiem gelukt een heel mooi rederijschip af te bouwen. Een resultaat waar ook de Franse schilder Renoir zonder twijfel zeer content mee zou zijn.
Schilder
RensenDriessen Shipbuilding heeft intussen acht schepen voor GEFO gebouwd, variërend van gas- en rvs-tankers en diverse typen MoneyMakers. De Renoir is een dubbelschroever van het type MoneyMaker 3.0.
Wim Driessen is zeer content over de kwaliteiten van de tanker. Hij zegt daarover: “De Renoir heeft een zeer goede vaarsnelheid, weinig verbruik, een optimaal draagvermogen en een lage kruiplijn; het schip doet 3.010 ton op drie meter.”
“Wij weten hoe belangrijk een schip is dat perfect past bij het doel. Door nauw samen te werken met onze klanten ontwerpen we toekomstbestendige schepen die doen wat ze moeten doen.”
“Nauw samenwerken betekent voor ons partner zijn. Dat geldt niet alleen voor onze opdrachtgevers, maar ook voor de afbouwers waarmee we samenwerken. Indien een klant een turnkey schip bij ons bestelt, selecteren wij voor de afbouw een gerespecteerde
afbouwwerf. In het geval van de Renoir is dat De Gerlien van Tiem, een familiebedrijf dat altijd al een goede afbouwwerf is geweest en waarmee het onderlinge contact zeer goed is.”
Het ervaren team van RensenDriessen, dat zichzelf terecht ontwerpers, bouwers en makelaars noemt, is opgericht in 1980 in Zwijndrecht, wat nog steeds de thuisbasis is.
Wim Driessen kwam in 2003 in dienst van George Rensen en mag zich sinds 2010 directeur-eigenaar noemen van RensenDriessen Shipbuilding. In de loop der jaren bouwde RensenDriessen ruim duizend schepen, waaronder dus de Renoir.
Dat is minder dan de ruim 4.000 schilderijen die Franse schilder Pierre Auguste Renoir (1841-1919) schilderde. Daar moet wel bij gezegd worden dat het schilderen van ‘naakten in het zonlicht’, een onderwerp waarnaar de voorkeur van de schilder uitging, sneller gaat dan het onder klasse bouwen van een compleet binnenvaartschip.
De overeenkomst tussen RensenDriessen en de kunstschilder is kwaliteit. De scheepsbouwers gaan echter nog veel verder, want zij gaan ook voor betrouwbaarheid en efficiëntie. Met als uiteindelijk doel dat de klant met het door hen gebouwde schip zijn doelstellingen waar kan maken.
GEFO
Zoals ook in het geval van de voor GEFO gebouwde chemicaliëntanker Renoir: bouwbegeleiding van start tot finish en zoals in dit geval met een gewenste turnkey oplevering. GEFO mag zonder overdrijven een grote speler genoemd worden in de tankvaartbranche. Het bedrijf werd in 1961 opgericht als een huisrederij voor de oliegroep
Marquard & Bahls. De eerste tien jaar gebruikte het bedrijf daarvoor zo’n twaalf tankers van het Gustav-König-type, gebouwd in de DDR, elk met een laadvermogen tot 1.200 ton.
In de jaren 70 nam Ulf Loose niet alleen de leiding, maar ook alle aandelen over en de focus kwam vanaf dat moment te liggen op het transport voor olie- en chemiebedrijven. De GEFO-vloot bestaat inmiddels uit bijna 150 speciale tankers, waarvan ongeveer de helft wordt gecharterd. De totale vloot vervoert jaarlijks zo’n 18 miljoen ton vloeibare goederen.
Varende kunstwerken
In 1978 werd Unitas United Shipping opgericht als onderdeel van de GEFO-Group; het bedrijf vestigde zich in het nabij Antwerpen gelegen Merksem. Unitas is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare chemicaliën.
Daarvoor beschikken ze over 40 schepen, waaronder varende kunstwerken als de Rembrandt, Rubens, Rafael en nu dus ook de Renoir, een chemicaliëntanker om in te lijsten. Met dank aan de prima samenwerking tussen GEFO, RensenDriessen Shipyards en De Gerlien van Tiem.