Voluit is de naam van de rederij Orient Overseas Container Line Ltd, maar in de dagelijkse praktijk zegt men “Double OCL”. Ze staan 10e op de lijst van containerrederijen wereldwijd.
Het bedrijf is eigendom van de bekende redersfamilie Tung in Hong Kong. Grondlegger was C.Y. Tung die in 1947 OOL oprichtte. Met de komst van het containervervoer werd dat in 1969 OOCL. C.Y. Tung overleed in 1982 en werd opgevolgd door zijn zoon C.H. Tung, die eind 1996 het roer overdroeg aan zijn broer C.C. Tung. Die heeft nog steeds het heft in handen.
G6 Alliance
De OOCL Brussels is een van de schepen waarmee wordt geparticipeerd in de Azië/Noordwest-uropa trafiek van de G6 Alliance, een samenwerkingsverband tussen APL, Hapag-Lloyd, Hyundia, MOL, NYK en OOCL. Ze hebben in die trafiek een marktaandeel van 24%.
Daarnaast heeft OOCL eigen terminals in Kaohsiung (Taiwan) en Long Beach (Californië) en wordt wereldwijd geopereerd met 109 schepen, waarvan er 49 volledig eigendom zijn.
Double OCL ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet want de rederij heeft 6 schepen besteld van 21.100 TEU, tot nu toe de grootste ooit. Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea bouwt zn. De ULCS (Ultra Large Container Ships) van 400 bij 59 meter worden vanaf 2017 opgeleverd.
(Volks)republiek
De OOCL Brussels is een maatje kleiner, maar mag er best wezen. Het schip kwam in 2013 in de vaart en zijn capaciteit is 13.200 TEU. De lengte is 366 meter, de breedte 48.
Men heeft kennelijk goede ervaringen met Samsung, want ook dit schip en zijn 5 zusterschepen werden daar gebouwd.
De versiering op de boeg, in de schoorsteen en in de tweede O in de zij, is een pruimenbloesem, de nationale bloem van de Republiek China. Die naam staat voor Taiwan, dat door de Volksrepubliek China wordt beschouwd als een afvallige provincie. Hong Kong valt ook onder de Volksrepubliek, maar kennelijk wordt daar die bloesem desondanks gepruimd.