ECT slaat op onze voorpagina precies de juiste toon aan. Het Chinese bedrijf legt behoorlijk (en zo hoort het ook) de nadruk op de binnenvaart. Met deze attitude kan het een beetje concurrentie van die grote terminals die in 2013 en 2014 opengaan goed hebben. Al schijnt ECT met knikkende knieën te smeken of de bouw van die nieuwe terminals op MV2 een beetje langzaamaan kan.
De terminal die in 2014 officieel start – APMT, zusje van Maersk Lines – heeft vrijwel identieke plannen om zich als terminal eens lekker te gaan bemoeien met de achterlandtransporten, waarbij de nadruk net iets te veel ligt op de trein. De derde grote terminal, Rotterdam World Gateway, heeft nog niks over het achterlandvervoer aangekondigd. Dat is behalve een pretentieuze naam een ratjetoe van bedrijven: een stuwadoor (DP World, met daarin onder andere het Havenbedrijf van Dubai) en de rederijen APL (Singapore), MOL (Japan), HMM (ofwel Hyundai, Zuid-Korea) en CMA CGM (Frankrijk), waarvan die laatste net heeft besloten nauw samen te gaan werken met MSC (Zwitserland). Dat wordt dus een vette concurrentie tussen zeg maar gerust grootmachten in de Rotterdamse haven.
En waar knokken ze om? Wie de meeste doosjes uit het zeeschip in het binnenschip mag zetten (en op truck en trein, maar vooral op het binnenschip). Om dat zo snel en zo uitgekookt mogelijk te kunnen doen, worden letterlijk miljarden gestoken in apparatuur en systemen voor de overslag en afhandeling.
En diezelfde lui hebben er ook nog voor getekend om zoveel mogelijk (tenminste 45 procent) in of uit binnenschepen te laden. Hoewel ze daar eigenlijk nauwelijks invloed op hebben, dat is dan wel weer een beetje gek. (Ze leggen een kade voor binnenschepen aan, maar als daar dan niets komt laden of lossen, kunnen ze zeggen dat ze hun uiterste best hebben gedaan – een beetje naar het voorbeeld van de Nederlandse overheid).
Maar mooi dat vervoer over water tussen al dat hightech stuwadoorsgeweld zo’n dominante rol speelt. Gelukkig heeft de binnenvaart in innovatie ook de juiste attitude. Schepen die worden voortgedreven door aardgas te verbranden, sluizen van gel (nee echt, er hoort geen d achter), veel gekker moet het niet worden. Maar dan het te lage water. Laat dat geen excuus worden om niet genoeg naar de binnenvaart over te hevelen. Dan toch maar de hele Rijn volstorten met gel.