Damen bouwt elektrische sleepboot voor Nieuw-Zeeland

0
Sjoerd de Bruin (links), salesmanager voor Azië en Pacific bij Damen Shipyards Group, en CEO Tony Gibson van Ports of Auckland.

Damen Shipyards Group heft van Ports of Auckland in Nieuw-Zeeland opdracht gekregen voor de bouw van een nieuwe havensleepboot. Deze RSD-E Tug 2513 wordt de eerste volledig elektrische sleepboot ter wereld met een trekkracht van 70 ton.

 Met de ‘gewone’ RSD Tug 2513, gepresenteerd in 2018, scoort Damen al goed op duurzaamheid. De boot is zeer brandstofefficiënt en voldoet aan IMO Tier III. De havenbeheerder van Auckland wilde echter nog een stap verder en klopte daarom bij de scheepsbouwer uit Gorinchem aan met een bijzonder verzoek.

Emissievrij in 2040

“We hebben onszelf ten doel gesteld om in 2040 emissievrij te werken”, zegt Tony Gibson, de CEO van Ports of Auckland. “Om dat te bereiken moesten we een zero emission-optie voor onze sleepboten vinden.”

“Toen we in 2016 voor het eerst op zoek gingen naar en elektrische boot, was er niets op de markt”, vult  Allan D’Souza aan. Hij is bij de haven van Auckland general manager voor de eigen vloot en werf. “We zijn erg blij met onze huidige Damen ASD Tug 2411 en we wisten dat Damen hybride slepers bouwde; dus Damen was een logische keuze als partner indien we de mogelijkheden wilden onderzoeken om een volledig elektrisch model wilden ontwikkelen.”

(fotomontage Dame Shipyards Group)

In twee uur laden

Damens sleepbotenontwerper Marc Baken: “We hebben het verzoek bestudeerd en zagen dat het technisch mogelijk was. De volgende stap was de haalbaarheid onderzoeken: is een volledig elektrische operatie ook vanuit zakelijk perspectief interessant.”

De werf maakt gebruik van bestaande en bewezen technieken en componenten. Dat geldt bijvoorbeeld voor het laadstation. Dat is gebaseerd op technologie die al wordt toegepast in de automobielindustrie. Het is een eenvoudig system, Aldus Baken. Er worden vier kabels vanaf het schip verbonden met het laadstation. De 1,5 MW sterke lader heeft maar twee uur nodig om de RSD-E Tug 2513 helemaal op te laden.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.