De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. Beide benchmarks daalde op weekbasis met iets meer dan 1 procent. Brent Crude eindigde de handelsweek op $ 63.90 per vat en WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af op $ 60.79 per vat.
De voornaamste oorzaak van de daling is de aangekondigde productietoename van de OPEC+ leden. De al groter dan verwachte productietoename blijft druk op de markt uitoefenen. Gezamenlijk brengen de OPEC+ leden al 411.000 vaten olie per dag extra op de markt; ze zullen de productie naar alle waarschijnlijkheid in juli verder opschroeven.
Verdere neerwaartse druk kwam voort uit een aankondiging van Donald Trump om eventueel nieuwe handelstarieven op goederen vanuit China door te voeren. Een aanhoudende handelsoorlog tussen ‘s werelds grootste economieën en olieverbruikers leidt tot sterke onzekerheid op de internationale markt.
Deze economische onzekerheden zijn ook terug te zien in het aantal olie- en gasboorinstallaties in de Verenigde Staten. Dat daalde voor de vijfde week op rij, iets wat voor het laatst in september 2023 was voorgekomen.
ARA
De Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn voor een tweede week op rij licht gedaald op weekbasis. Door een bank holiday in het Verenigd Koninkrijk op maandag en een feestdag (Hemelvaartsdag) in grote delen van Europa op donderdag bleef de markt afgelopen week relatief rustig.
De meeste nominaties vonden hierdoor op dinsdag en woensdag plaats. Voor het eerst in lange tijd zijn enkele schepen zonder nieuwe reizen het weekend in gegaan. Dat kan deze week voor verder neerwaartse druk op de vrachttarieven zorgen.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week eveneens verder gedaald. De al beperkte vraag naar transport en olie blijft zwaar wegen op de markt, met inmiddels gunstiger waterstanden naar de meeste Rijnbestemmingen.
Door de eerder genoemde vrije dagen en het naderen van het einde van de maand hielden de meeste marktspelers zich bezig met het omnomineren van hun schepen en het vervullen van hun contractuele verplichtingen.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 2 juni 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | € 4,84 | €4,30 | €6,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €5,82 | €5,30 | €6,55 |
Antwerpen-Amsterdam | €6,87 | €6,30 | €7,30 |
Vlissingen-Antwerpen | €5,85 | €5,00 | €5,75 |
Vlissingen-Rotterdam | €6,50 | €6,00 | €6,75 |
Vlissingen-Amsterdam | €6,91 | €6,10 | €7,10 |
Gent-Vlissingen | €5,90 | €5,50 | €6,10 |
Gent-Antwerpen | €5,94 | €6,00 | €6,50 |
Gent-Rotterdam | €6,90 | €7,00 | €7,15 |
Gent-Amsterdam | €7,15 | €7,15 | €7,30 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €15,55 | €15,05 | €16,05 |
Dortmund | €17,50 | €17,50 | – |
Keulen | €18,25 | €17,75 | €18,75 |
Koblenz | €24,00 | €24,00 | – |
Frankfurt | €34,27 | €34,27 | – |
Mannheim | €34,80 | €34,30 | €35,30 |
Karlsruhe | €35,60 | €35,10 | €36,10 |
Straatsburg | €38,00 | €37,50 | €38,50 |
Bazel EUR | €39,00 | €38,50 | €39,50 |
Bazel CHF | 36,41 | 35,91 | 36,91 |