Inderdaad antwoordde Melanie Schultz gisteravond in de Tweede Kamer met de toezegging het maar weer te gaan onderzoeken of we een crisiskartel mogen inrichten in de binnenvaart. Verrassend was echter dat ze de bal weer bij de sector legt. Kom maar met voorstellen.
En de bonden waren net zo fijn bezig met het transitieproces. Gaat dat toch weer langer duren als ze de plannen van het Crisisberaad weer uit de la moeten halen, afstoffen en een beetje redigeren. Maar misschien kunnen de machtige drie organisaties deze klus aan de ASV overlaten. De minister vroeg nota benen expliciet aan Farshad Bashir om zijn contacten bij de binnenvaart aan het werk te zetten. Voor Farshad is de binnenvaart de ASV, dus dat komt wel goed dan.
Luisterend naar deze minister over de 250 miljoen extra korting op het infrabudget, hoor je toch weer iemand voor wie het belangrijk is de kerk in het midden te houden, al is het toch een tamelijk atheïstisch kabinet. Helaas blijkt dat geen garantie voor een heldere visie. Als je de evenredigheid van de verdeling van bezuinigingen laat afhangen van de ratio van budgetverdeling dan heb je geen visie. Een visie zou zijn dat er een maatschappelijk belang is om de vaarwegen te ontzien. Dat is helaas te hoog gegrepen. Hier zou een advies van de sector binnenvaart zeker op zijn plaats zijn, en deze keer niet alleen van de ASV.
Michel Gonlag