- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHavenbedrijf Rotterdam zegt NAP vaarwel

Havenbedrijf Rotterdam zegt NAP vaarwel

- Advertentie -

Delen

Op 1 juli neemt Havenbedrijf Rotterdam afscheid van NAP (Normaal Amsterdams Peil)  in de communicatie met de zeevaart. Voortaan hanteert het Approximate Lowest Astronomical Tide (ALAT) als referentie voor waterdieptes en waterstanden in het toelatingsbeleid. Dit referentievlak is internationaal gebruikelijk in de scheepvaart.  

Zo’n 200 jaar gold het NAP als de basis voor de scheepvaartbegeleiding in de Rotterdamse haven. “De aanpassing past in het streven van het Havenbedrijf naar verregaande internationale standaardisatie omdat dit een belangrijke voorwaarde is voor de digitalisering van de scheepvaartbegeleiding”, aldus René de Vries, (rijks)havenmeester van Rotterdam.

Internationaal begrip

ALAT is het laagste getijdeniveau voorspeld onder astronomische omstandigheden. Het nieuwe referentievlak is tot stand gekomen in samenwerking met Rijkswaterstaat en de Dienst der Hydrografie. De haven sluit zich hiermee aan bij de internationale taal als het gaat om waterdieptes en waterstanden. Dat zou tot meer efficiëntie en veiligheid moeten leiden.

Op de uitgaven van het Havenbedrijf Rotterdam staan de waterdieptes en waterstanden voorlopig nog zowel in ALAT als NAP.

Port Call Optimisation

Onder de term ‘Port Call Optimisation’ werkt het Havenbedrijf internationaal samen met rederijen en andere havens aan het efficiënter maken van het havenaanloopproces.
Inmiddels is de eerste haveninformatie gestandaardiseerd volgens internationale maatstaven. Het gaat dan om ligplaatsinformatie, de exacte bepaling van maximale diepgang bij elke ligplaatspositie op basis van actuele informatie en het automatisch berekenen van tijpoorten.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Begrijpelijk voor de zeevaart, maar irritant voor de binnenvaart. Alle bruggen en sluizen e.d. hebben hun doorvaarthoogtes en drempeldieptes uitgedrukt t.o.v. N.A.P. en dat moet wat mij betreft vooral zo blijven.
    Want N.A.P. is altijd vast en LAT kan veranderen en ALAT al helemaal.
    KP en SP, voor respectievelijk Kanaal Peil en Stuw Peil zijn andere lastige waterhoogte aanduidingen, omdat de praktijk kan afwijken door op- en afwaaiting of veel regenwater aanvoer. Leer schippers zelf op de peilschaal te kijken, of websites daarvoor te raadplegen. Ik was al vele jaren gecharmeerd van N.A.P., maar een aantal mensen kan niet omgaan met negatieve waardes, en daarom moet dat referentiepeil naar beneden, i.p.v. iedereen op te voeden met juiste rekenvoorbeelden. Ik was juist blij dat de Duitsers de Normal Nul hadden ingevoerd, die gelijk is aan N.A.P. en dan gaat Rottderdma dat in ene verlaten.
    Just my two cents. Nautische groet van Henri.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -