De binnenvaart wordt hard getroffen door de coronacrisis. Dat schrijft de ASV in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, die haar om beschermende maatregelen voor de schippers vraagt.
ASV-woordvoerster Sunniva Fluitsma schrijft in de brief dat op dit moment contracten worden ontbonden, tarieven gehalveerd, en ‘corona-clausules’ in charters worden opgenomen. Zo’n clausule bepaalt dat de vervoerder geen recht heeft op overliggeld of andere vergoeding als de verzender of ontvanger als gevolg van de coronapandemie geen personeel kan inzetten om te laden of lossen. Dat zou weken kunnen duren. “Dit toont aan hoezeer de schipper een speelbal is in dit economisch ongelijkwaardig speelveld van een niet-transparante ‘vrije’ markt.”
Opgelegde schepen
Maar het ging al eerder slecht, stelt de ASV. De schippersorganisatie spreekt over een situatie “die men als recessie zou kunnen omschrijven”. Dat komt onder andere door de afname van goederenstromen als steenkool en diervoeders. Het laatste kwartaal van 2019 was daardoor al bijzonder slecht, aldus de ASV, “en begin dit jaar werden er dan ook al heel wat schepen ‘opgelegd’. Na de uitbraak van het corona-virus ging het nog veel harder bergafwaarts.”
“Op dit moment zien we niet veel meer opgelegde schepen omdat de banken even een ‘pas op de plaats’ maken, maar we kunnen wel aan zien komen wat de gevolgen voor deze sector op termijn zullen zijn.”
Overliggeld
De ASV vraag minister Van Nieuwenhuizen om bescherming voor binnenvaartondernemers tegen verslechterde contracten en tarieven. Zoals een verbod op ‘corona-clausules’, het verlagen van havengelden, doorvaartkosten en dergelijke en het eindelijk bekrachtigen van de wet (uit 2011) die het recht op en de hoogte van overliggelden regelt.
Ook zouden alle CCR/CESNI-eisen die vanaf 2020 zijn ingegaan (waaronder geluidseisen) uitgesteld moeten worden “om het laatste deel van een eventuele financiële buffer niet aan te hoeven spreken”.
Voor de lange termijn vraagt de ASV om “een veel meer transparante markt” om de (onderhandelings)positie van de schipper te versterken, zodat dit een gezonde sector kan worden. Dat is beleid voor langere termijn, maar misschien is dit wel het moment om dat beleid in te zetten.”
Oproep
Hoeveel last heeft u als schipper van de coronacrisis? Heeft u in de praktijk te maken met ontbonden contracten, lagere tarieven of de genoemde ‘corona-clausules’. Reageer hieronder en vermeld uw ervaringen.