- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsConoship realiseert “nieuwe standaard voor kruiplijncoasters”

Conoship realiseert “nieuwe standaard voor kruiplijncoasters”

- Advertentie -

Delen

De nieuwe generatie vrachtschepen, ontwikkeld door Conoship, wordt werkelijkheid. De bouw van de innovatieve, dieselelektrische en milieuvriendelijke kruiplijncoaster CIP3600 is eind vorige maand gestart op de Turkse Gelibolu-werf.

Het schip van 3.600 tdw is geschikt voor kust- en riviervaart. Zelf noemt Conoship International Projects (CIP) het de nieuwe standaard voor kruiplijncoasters. CIP werkt aan een aantal varianten van het schip, waaronder versies van 3.800 tdw en 5.800 tdw versie.

VentiFoils

De CIP3600 krijgt een dieselelektrische aandrijving, een ConoDuctTail (een tunnelvorm en straalbuis met een grote schroefdiameter) en geoptimaliseerde romplijnen. Dat zal het brandstofverbruik het beste in deze klasse maken, stelt het Nederlandse scheepsontwerp- en engineeringbureau. Vooral bij wind en golven.

Om de prestaties nog verder te verbeteren, is het ontwerp geoptimaliseerd voor windondersteunde voortstuwing: het schip is namelijk voorbereid op de plaatsing van Econowind VentiFoils (zwenk- en inklapbare foliezeilen). Afhankelijk van de vaarroute kunnen het brandstofver-bruik en de CO2-uitstoot met ongeveer 10 procent verminderen.

Ufuk Aksoy, voorzitter van de raad van bestuur van Gelibolu Shipyard gaf op 24 november het startsein voor de bouw. (Gelibolu Shipyard)

Toekomstbestendig ontwerp

Het ontwerp is in toekomstbestendig. Zo kan eenvoudig worden omgeschakeld naar toekomstige brandstoffen. “Haal bijvoorbeeld de generatoren eraf en vervang ze door een metha-nolgeneratorset en plaats vervolgens ook methanoltanks. Of haal ze er helemaal af en zet er vloeibare waterstoftanks en brandstofcellen op”, legt Jan Jaap Nieuwenhuis. Hij is managing director bij Conoship. “Vanaf het begin van het ontwerpproces is er rekening gehou-den met de eisen van de toekomstige brandstoffen.”

“We zijn er erg trots op dat dit ultra-brandstofzuinige vrachtschip bijdraagt aan de emissieloze doelstellingen die de IMO voor 2050 heeft vastgesteld”, zegt Maarten Sickler, direc-teur van Conoship International Projects.

Holland Shipyards Group

Binnenkort gaan nog twee van deze 3.600 tdw dieselelektrisch aangedreven vrachtschepen in produc-tie bij Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Gieesendam. Ook zijn al drie schepen van een grotere versie besteld. Die worden 3.800 tdw, voorzien van een tussendek.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -