Concordia Shipbuilding in Werkendam start binnenkort met de bouw van Watertrucks voor kleinere vaarwegen. De eerste duwbakken zouden in het voorjaar van 2018 te water gaan.

Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vracht verschuiven van de weg naar het water. Het CEF TEN-T-project wordt in opdracht van de Vlaamse overheid uitgevoerd door de vaarwegbeheerder in samenwerking met expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School. Het idee is om kleine, al dan niet zelfvarende bakken te laden aan kaaien langs kleine vaarwegen. Vandaaruit vertrekken de bakken naar grotere vaarwegen, waar ze als konvooi verder varen.

 

Achttien bakken

17 kandidaten hebben ingetekend op de oproep om de vaartuigen te bouwen. De keuze viel op Concordia Shipbuilding. Het bedrijf gaat de eerste achttien duwbakken bouwen voor 9,5 miljoen euro. Het gaat om tien zelf-aangedreven duwbakken van CEMT-klasse I: 38,50 meter lang, 5,05 breed, met een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden zes eenheden uitgerust met een boegschroef en vier met een boeg- en hekschroef.

Verder twee duwbakken van de CEMT-klasse II ‘short’: 40 bij 6,60 meter, met een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven. Tot slot zes duwbakken van de CEMT-klasse II ‘long’: 50 bij 6,60 meter, met een diepgang van 2,80 meter, waarvan drie eenheden met een boegschroef.

Nieuwe procedure

Voor de duwboot ontving Watertruck+ geen passende offertes. De procedure is daarom opgesplitst in design en bouw. Het design is gegund aan INEC. Voor de bouw en afbouw wordt begin volgend jaar een offerteaanvraag gedaan.

De Watertruck-vloot zal worden uitgebaat door Group De Cloedt en André Celis. De vaartuigen gaan gedurende een proef jaarlijks 300.000 ton vervoeren over de Vlaamse en Noord-Franse kleine vaarwegen. Het gaat om stromen die nu nog via de weg lopen. De proefvaarten starten in de zomer van 2018 en duren tot maart 2020.

Begin december doet Watertruck+ een derde marktoproep voor de bouw en inzet van nog eens twaalf nieuwe vaartuigen.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.