Airborne Composites heeft een composiet (kunststof) hoofdschroef geleverd aan de Nederlandse Koninklijke Marine voor een mijnenbestrijdingsvaartuig uit de Alkmaar-klasse. Het is voor het eerst dat composiet materialen worden toegepast voor een maritieme hoofdvoortstuwer met een dergelijk groot vermogen (circa 1400 kW). De schroefbladen zijn vorige maandovergedragen aan de Koninkijke Marine. Eind dit jaar beginnen de testvaarten.
“Erosie is een groot probleem bij bronzen scheepsschroeven”, aldus directeur Wiard Leenders van Airborne Composites uit Ypenburg/Den Haag. “De geometrie van het bladoppervlak wordt aangetast. Dit wekt turbulentie en daarmee trillingen en geluid op. Dit ongunstige effect op de akoestische signatuur van de schepen is zeer ongewenst in een omgeving waar elke verstoring fataal kan zijn. Alleen frequent onderhoud en inspectie kan dan een veilige werkomgeving garanderen. Dit noodzakelijke onderhoud is een grote kostenpost en verlaagt de operationele inzetbaarheid. Composiet materialen bieden hierbij uitkomst”, aldus Leenders.
Hydro-elastische propellor
De hydrodynamische testen in het Maritiem Instituut Marin waren dermate veelbelovend dat de Koninklijke Marine een vervolgonderzoek laat uitvoeren door Airborne. Hierbij wordt gekeken hoe de vezelrichting van composieten bewust kan worden gebruikt om het blad flexibeler te maken. Zo ontstaat een schroefblad dat zich instelt naar de belasting, een zogenoemde hydro-elastische propellor. Dit geeft een stillere schroef en een hogere efficiency van de aandrijfschroef, wat zich vertaalt naar een mogelijke brandstofbesparing van enkele procenten. Door de brandstofbesparing is er ook een groeiende interesse vanuit de burgerscheepvaart voor deze ‘flexibele’ composiet schroeven.
Vezelversterkt kunststof
Composieten zijn vezelversterkte kunststoffen. Ze zijn zeer stijf en sterk, met name in verhouding tot hun soortelijk gewicht. Composiet scheepsschroeven voor mijnenjagers verhogen volgens Airborne Composites de veiligheid door de lage magnetische en elektrische signatuur. "Zij vergen minder onderhoud, waardoor zij een hogere operationele inzetbaarheid hebben. De onderhoudskosten zijn lager en zij hebben een langere levensduur. Composieten corroderen minder waardoor het oppervlak glad blijft en dus minder cavitatie (verstoring) optreedt. De productiekosten zijn lager door de duurzame mal die herhaaldelijk kan worden gebruikt."
Nieuwe fabriek
Airborne International (opgericht in 1995) ontwerpt, ontwikkelt, produceert en test composiettoepassingen voor diverse markten, waaronder ruimte- en luchtvaart maritiem & offshore en olie & gas. Circa 130 medewerkers zijn werkzaam in Nederland (Den Haag) en Spanje (Girona).
Airborne heeft in augustus een kapitaalinjectie van 9 miljoen euro ontvangen van Holland Private Equity. Met het geld wordt de allereerste fabriek ter wereld neergezet voor de continue vervaardiging van hoogwaardige thermoplastische composiet buizen met een volledig versmolten wand voor de olie- en gasindustrie. Deze fabriek wordt gevestigd in de Rotterdamse haven.