- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBunkermeetsysteem wordt verplicht in Rotterdam en Antwerpen

Bunkermeetsysteem wordt verplicht in Rotterdam en Antwerpen

- Advertentie -

Delen

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en Havenbedrijf Rotterdam gaan het gebruik van een bunkermeetsysteem voor bunkerschepen verplichten. Daarmee kan de exacte hoeveelheid brandstof worden gemeten die geleverd wordt aan zeeschepen.

Het besluit is genomen naar aanleiding van onafhankelijk onderzoek in zowel Antwerpen en Zeebrugge als Rotterdam. Dat toonde aan dat er regelmatig problemen zijn met en discussies over de exact geleverde hoeveelheid brandstof. Met de maatregel willen de havenautoriteiten de ARA-bunkermarkt transparanter, efficiënter en betrouwbaarder maken.

Een bunkermeetsysteem meet de hoeveelheid geleverde brandstof rechtstreeks in plaats van dat die berekend wordt op basis van tanklevelmetingen aan boord van het bunkerschip. Die methodiek wordt momenteel doorgaans gebruikt.

Grote impact

Tijdens de eerste helft van 2023 zullen de havenbedrijven in kaart brengen welke bunkermeetsystemen geschikt zijn. Dan ook zullen ze bepalen wanneer de verplichting ingaat.

De havenautoriteiten geven aan dat ze zich ervan bewust zijn dat de maatregel een grote impact heeft op de bunkermarkt. Daarom kiezen ze voor een termijn die “ambitieus, maar ook realistisch” is. Ze beloven dat de bedrijven in de bunkerketen voldoende tijd krijgen om zich aan te passen aan deze maatregel.

De verplichting wordt opgenomen in de vergunning van de bunkertransporteurs. Momenteel zijn 40 van de 170 bunkerschepen in Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge uitgerust met een bunkermeetsysteem.

Het invoeren van een bunkermeetsysteem brengt volgens de havenbeheerders een groot efficiëntievoordeel met zich mee: “Data van transacties kunnen immers digitaal uitgelezen worden en onmiddellijk verwerkt worden in de rekeningen.”

Een bunkerschip aan het werk in Rotterdam. (foto Tekst & Toebehoren)

Bunkerkwantiteit

Zowel Havenbedrijf Antwerpen-Brugge als Havenbedrijf Rotterdam kregen vanuit verschillende hoeken te horen dat er geregeld problemen zouden zijn bij de levering van bunkerbrandstoffen. Om de omvang en de aard van deze klachten te onderzoeken haven ze onderzoeks- en adviesbureau CE Delft opdracht gegeven de ervaringen van de betrokken partijen in de bunkermarkt te onderzoeken.

Het onderzoek gebeurde aan de hand van interviews en enquêtes. De conclusie van het onderzoek is tweeledig: er zijn overeenkomsten tussen de twee havens en er is structureel sprake van kwantiteitsproblemen in de bunkermarkt. 80 tot 90 procent van de ondervraagden herkent de geschetste problematiek. Een ruime meerderheid ziet de invoering van het verplichte gebruik van een officieel bunkermeetsysteem aan boord van bunkerschepen als oplossing voor de problemen, zo kwam uit het onderzoek naar voren.

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Ik vind het een goed systeem waarom niet als je benzine tank wil je toch ook dat wat je betalen moet ook klopt.
    Ook de binnenvaart als je bunker krijg je het ook via de meter van de pomp en als je dan op de pijlglazen kijkt klopt het ook,dus moet dat geen probleem zijn alleen je moet het laten installeren en dat kost natuurlijk geld maar ik heb zo’n idee dat vele nieuwe tankers het al hebben.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -