Bunkerbedrijven beginnen al met levering laagzwavelige gasolie

0

De bunkersector in Nederland is bezig met de voorbereiding op de verplichte invoering van laagzwavelige brandstof. “Het is noodzakelijk om nu al van start te gaan als we per 1 januari 2011 helemaal klaar willen zijn”, zegt Erik de Vries. Hij is directeur van NOVE, de koepelorganisatie van bunkerbedrijven in Nederland.

Het is vanaf 1 januari 2011 wettelijk niet toegestaan dat binnenvaartschepen nog op laagzwavelige brandstof varen, aldus de NOVE. Dat zou betekenen dat de schepen door de oude voorraad heen moeten zijn. Voorafgaand daaraan moeten de bunkerbedrijven dus zorgen dat ze al vóór 1 januari gasolie leveren die aan de nieuwe Europese regelgeving voldoen.
“De markt moet wel rekening houden met het feit dat laagzwavelige brandstof duurder is dan hoogzwavelige brandstof”, aldus De Vries. “Wij zijn echter weer afhankelijk van de prijzen die leveranciers vaststellen.” Over het exacte prijsverschil kan en mag NOVE niets zeggen. “Dat moet de markt bepalen.”

Fikse boetes
Stichting VOS, die de kwaliteitseisen voor scheepvaartbrandstof bepaalt en d kwaliteit controleert, heeft een nieuwe specificatie vastgelegd, die in lijn is met de Europese wetgeving. De specificatie komt grotendeels overeen met de norm voor EN590, maar dan vrijwel zonder toevoeging van biocomponent. VOS zal bij de aangesloten leden begin 2011 controles uitvoeren op de nieuwe specs.
De Vries wijst erop dat schippers uiteindelijk zelf verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor het juiste product in hun tanks. “De overheid kan fikse boetes uitdelen wanneer zij overtredingen constateert. NOVE hoopt dit te voorkomen door tijdig de goede productstroom richting klant op gang te krijgen.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.