In de rubriek Voortouw belichten we elke Binnenvaartkrant een licentiehouder van het Blue Road beeldmerk. Deze editie: Antoine Rensen, schipper-ondernemer van het ms Springer.
Het ms Springer meet 80 bij 9,50 meter en laadt 1.568 ton. Het is daarmee vandaag de dag een grensgeval tussen de ‘kleine’ en grotere schepen. Antoine Rensen (58) en zijn vrouw Heleen varen al geruime tijd in de huur bij Lehnkering. Als we bij hem op de koffie gaan, vaart hij op de Donau, richting Kelheim.
U bent A-sponsor sinds de start van het BVB. Kunt u omschrijven waarom?
Het is een nuttig idee om de binnenvaart te promoten en die 1.000 gulden – nu 680 euro – zijn de kosten niet. We hebben als binnenvaart een sterkere lobby nodig.
Antoine Rensen.
Is 22 jaar na de start van het BVB het imago van de binnenvaart verbeterd?
Er is zeker veel vooruitgang geboekt, in positieve zin. Je komt ze overal tegen; er liggen folders op scholen. Maar het zou natuurlijk nog veel beter kunnen en ook moeten. Er moet veel meer geld bij zodat ze ook meer op televisie kunnen doen. Ik vond het prachtig, zo’n programma op RTL 5, maar het moet op prime time. Ik erger me altijd aan reclames die steeds maar worden herhaald, maar dan blijft het wel hangen. En er is veel belangstelling voor de binnenvaart. Als je in de sluis voorop een touwtje vastzet, staan er vaak mensen op de kant die benieuwd zijn naar het leven aan boord. Als je ze dat vertelt, vinden ze het prachtig.
Gebruikt u als licentiehouder het Blue Road-logo?
Jazeker, het staat op mijn briefpapier. Ik heb twee zeer inventieve dochters die me daarbij helpen. Jolanda heeft bij het BVB gewerkt en Elvira heeft het BVB-jaarverslag vormgegeven.