- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekBlue Road op de koffie bij…De Binnenvaartkrant-redactie

Blue Road op de koffie bij…De Binnenvaartkrant-redactie [Voortouw]

- Advertentie -

Delen

In de rubriek Voortouw belichten we elke Binnenvaartkrant een licentiehouder van het Blue Road-beeldmerk. Deze reeks sluiten we af met een licentiehouder van het eerste uur: de Binnenvaartkrant. En omdat de redactie ervan deze rubriek toch al verzorgde, houden we het dicht bij huis en leggen onze kritische vragen voor aan: de redactie.

Omdat deze krant al bijna zestien jaar bol staat van de verslagen van deze redactie, laten we een verdere omschrijving achterwege en vallen we maar beter met de deur in dat huis…

Een krant die een promotiebureau steunt; wat is er gebeurd met de vrije nieuwsgaring, onpartijdige journalistiek en onafhankelijke berichtgeving?
Een vakblad kan en mag zijn liefde voor de branche waar hij over schrijft niet onder stoelen of banken steken. Als redactieteam zullen wij nooit ontkennen dat we aan de kant van de schipper staan. Er blijven gelukkig genoeg onderwerpen over om wel die onpartijdigheid te laten prevaleren en gepast afstand te bewaren. Bijvoorbeeld als partijen in de sector het niet met elkaar eens zijn. Jawel, dat komt voor.

Is promotie nodig? Een krant als De Binnenvaartkrant preekt toch voor eigen parochie?
Dat klopt – bescheiden als we zijn, houden we het erop dat ongeveer 100 procent van de opvarenden van binnenschepen de krant van a tot z lezen – en de berichten over promotie van de sector gaan dan ook niet over hoe goed de sector is, maar over de perceptie van de promotie aan de wal, onder verladers en politici en dergelijke.
We vertellen wel over de campagnes van het BVB (zoals the Blue Road en the Flexfleet) maar dat doen we ook omdat we voor het BVB een kanaal willen zijn richting achterban. De promotiedames en –heren spannen zich immers in om het werk van onze lezers over het voetlicht te brengen bij die verladers. Zo kan het BVB beter gefundeerde feedback krijgen, en hopelijk ook meer sponsors, want het blijft ons een doorn in het oog dat slechts 20 procent van de binnenvaartondernemers het werk van hun eigen promotiebureau ondersteunt. Je zou toch verwachten dat hooguit een procent of 1 à 2 nog steeds niet beseft dat dat onvermijdelijk is?

Je begint er zelf over. The Blue Road, the Flexfleet. Zijn dat goede namen, goede campagnes?
Die vraag konden we verwachten. Dat zijn fantastische namen voor uitstekende campagnes. Meer dan ooit voelt het BVB aan op welke manier je de hedendaagse jonge professional moet interesseren en intrigeren. Wat is in hemelsnaam the Blue Road? Daar moet ik meer van weten! Het zou een doodzonde zijn als de branche deze campagnes laat verwateren omdat de regering en de banken te veel geld over de balk hebben gegooid en er geen overheidsbudget meer is voor maatschappelijk verantwoorde promotie. Laat de branche deze initiatieven oppakken.

Gebruikt De Binnenvaartkrant het logo van the Blue Road?
Wat dacht je? Vanaf het moment dat het beschikbaar was, staat het op alles dat De Binnenvaartkrant produceert. Die prachtige tassen (zie het jaarverslag in Kerstspecial, op pagina 51 ) hebben we er zelfs opnieuw voor laten drukken want die lagen al klaar toen we die licentie verwierven.



Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -