De Prinses Irenesluis. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Rijkswaterstaat laat nieuwe damwandankers plaatsen in de duwvaartkolk van de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede. Voor de 15 februari gestarte renovatie hebben Rijkswaterstaat Midden-Nederland en Koninklijke BLN-Schuttevaer afspraken gemaakt over de schutprotocollen. Volgens BLN-Schuttevaer komt de vaarwegbeheerder die niet na en is het schutprotocol zomaar aangepast.

Rijkswaterstaat besloot tijdens het proces van inspectie en renovatie om geen kleine schepen meer toe te laten in de kolk omdat de damwand losstaat. Henk Mastenbroek, regiovertegenwoordiger van BLN-Schuttevaer Utrecht, vindt: “De scheepvaart hoort netjes en tijdig geïnformeerd te worden en afspraken dienen nagekomen te worden.”

Afspraak

De afspraak was dat de duwvaartkolk tot half maart gewoon in de nachtelijke uren gebruikt zou worden. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat besloten in de nacht alleen koppelverbanden en dieper dan 3,50 meter liggende schepen te schutten en combinaties tot een breedte van 18 meter.

Hoewel ‘s nachts een wachtrij ontstaat, wordt er geen uitzondering gemaakt om de wachttijd te verkorten door gebruik te maken van de duwvaartkolk om kleinere schepen weg te werken. Mastenbroek stelt dat sprake is van rechtsongelijkheid: grote, diepe schepen kunnen zo doorvaren en kleine schepen liggen soms wel 3,5 uur te wachten.

Ontkoppelen

Monique Bouwman, omgevingsmanager voor Rijkswaterstaat Midden-Nederland, nuanceert het besluit. Bij de sluiskolk bleken tijdens de damwandankers er veel slechter aan toe te zijn dan gedacht. “Uit veiligheidsoverweging hebben wij besloten dat alleen grote combinaties nog geschut mochten worden in de nachtelijke uren in de duwvaartkolk. Misschien hebben we dat op het laatste moment niet helemaal goed en tijdig gecommuniceerd. Excuus daarvoor. Normaal wordt dit ver van tevoren aangegeven.”

De reden is dat de wachttijd verder oploopt als grote combinaties via de oude kolk moeten: door het ontkoppelen zijn tot wel drie schuttingen nodig. Een ander argument is de veiligheid: als de damwand loslaat bij grote schepen, valt hij niet op de schepen en is de schade gering. Bij kleine schepen valt hij er wel bovenop omdat zij smaller zijn.

“Dit risico hebben we genomen voor de vlotte doorvaart. Het alternatief is de duwvaartkolk volledig sluiten” aldus Bouwman. “Dat willen we nog niet.”

Oponthoud

Over de lengte van de wachttijden in de nacht verschillen Rijkswaterstaat en BLN-Schuttevaer van mening. “Wij hebben het tot vorige week op papier staan en je ziet dat er overdag rond 12.00 uur langere wachttijden zijn, maar meestal van maximaal een uur”, zegt Bouwman. “In de avonduren was er van 12 op 13 februari er een wachttijd van twee uur en verder loopt het niet uit.”

Van de afgelopen week zijn er nog geen cijfers beschikbaar. “Het scheepsaanbod daalt dit jaar bij de sluis. We hebben geprobeerd met meerdere lassers te werken om het sneller te doen, maar helaas zijn die niet beschikbaar.”

Na de volledige stremming van 15 maart tot 9 april zal de kolk tot 4 juni overdag nog gesloten zijn om de werkzaamheden af te ronden.

tekst: Evert Bruinekool
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.