Sinds een half jaar vaart mbs Devyanta met een bronbemalingspomp. Die verving de veel gebruikelijker kattekop- of membraanpomp. Eigenaar Vlot is maar wat blij dat hij die keuze maakte en de door hem zelf ‘ontdekte’ pomp heeft laten plaatsen.
Binnenvaartondernemer Vlot vaart al ruim vijftien jaar op de Devyanta, een beunschip van 86 meter lang, bijna 11 meter breed en met een laadruim van 2.219 ton. Samen met zijn matroos, en soms ook met vrouw en kinderen, vaart hij met zand, puin en bulkmateriaal tussen Nederland, België en Duitsland. Tijdens het verschepen is het belangrijk dat het zand goed droog wordt gepompt, zodat de lading bij aankomst zonder tijdverlies de volgende etappe in het transportproces, in dit geval met vrachtwagens, kan afleggen.
Droge voeten
Terwijl hij een rondleiding op zijn schip geeft, vertelt hij over een bijzondere aanpassing die hij in de zomer van 2018 heeft gedaan. “Ongeveer een jaar geleden was ik voor een klant in Antwerpen”, vertelt de schipper. “Op de wal waren bouwvakkers in een bouwput bezig en het viel mij op dat iedereen droge voeten hield, ook al was de put een meter of zeven diep.”
“Ik was benieuwd wat voor pomp dit soort hoeveelheden water verwerkt en ben op onderzoek uitgegaan. Al gauw kwam ik bij Distrimex Pompen & Service uit en op het moment dat ik de bronbemalingspomp zag, ging bij mij het licht op. Zou het mogelijk zijn dat ik zo’n PT130 zuigerpomp gebruik om het zand in de Devyanta droog te pompen?”
De Devyanta was tot voor kort in beide machinekamers uitgerust met een zogeheten kattekoppomp of membraanpomp. De kattekop is een bekende term voor een type verdringerpomp waarbij een membraan door een zuigerstang op en neer beweegt om zo een volumestroom op gang te brengen. Hoewel de Zwets-kattekop op de Devyanta de laatste jaren prima werk heeft geleverd, kleven er volgens de schipper toch wat nadelen aan. De kattekop is namelijk niet altijd efficiënt en onderhoudsvriendelijk. Het vervangen van het membraan is bijvoorbeeld een hele klus.
Blij met keuze
Afgelopen zomer hakte Vlot de knoop door en verving hij de membraanpomp in de voorste machinekamer voor een PT130 zuigerpomp. “Ik ben verrassend blij met mijn keuze”, vertelt de schipper. “De bronbemalingspomp zorgt ervoor dat ik tijdens het varen de gehele lading droog pomp. Voorheen stond er nog wel eens een meter water in het ruim, wat voor problemen tijdens het lossen zorgde. Nu is het zand keurig en op tijd droog zodat het snel en doelmatig is over te slaan.”
“Daarnaast heeft de PT130 niet alleen een hogere pompcapaciteit dan de kattekop, maar trekt deze ook een hoog vacuüm (tot -9 mwk) en kan de pomp zorgeloos droogdraaien.”
Een tweede voordeel is dat de PT130-zuigerpomp een stuk gebruiksvriendelijker is. Het vervangen van de lederen manchet op de zuiger is eenvoudig zelf te doen, iets wat weer scheelt in de onderhoudskosten.
In de achterste machinekamer staat op dit moment nog een Zwets-kattekop. Die gebruikt Vlot vooral als het beunschip leger is en het water zich meer naar de achterkant verplaatst. Zodra deze aan vervanging toe is, komt ook hier zonder twijfel een bronbemalingspomp.