Daar drijft een deur… een sluisdeur

0

Zondag 20 januari is de eerste van in totaal drie deuren van de nieuwe zeesluis aangekomen in IJmuiden. De sluisdeur is door een sleepboot vanuit Rotterdam over de Noordzee naar zijn eindbestemming vervoerd.

Met een tussenstop op de Tweede Maasvlakte heeft de deur ruim 26.000 kilometer afgelegd tussen Zuid-Korea en IJmuiden. Het transport over de laatste 80 kilometer nam 30 uur in beslag en is zonder problemen verlopen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is blij met de aankomst: “Het is mooi dat na een heel lange reis nu de eerste sluisdeur op de plek van bestemming is aangekomen. Dat is een mijlpaal voor dit project en de start van een nieuw hoofdstuk in de bouw van de grootste zeesluis ter wereld.”

 

Luchtkamers

De sluisdeur is 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed. Hij is drijvend naar IJmuiden gesleept. De gesloten constructie van de deur is te vergelijken met een schip. De deuren hebben luchtkamers waardoor ze ondanks hun gewicht van 3.000 ton blijven drijven. Ballasttanks gevuld met water zorgden voor de stabiliteit.

Het transport is erg weersafhankelijk. Zo bepalen de hoogte van de golven en de kracht en richting van de wind of er gevaren wordt. Daarnaast is er hoogtij in IJmuiden nodig om de diepstekende deuren door de Noordersluis te slepen. De komende periode worden, zodra het weer het toelaat, ook de andere twee deuren van de Maasvlakte naar IJmuiden gesleept.

 

Technische installaties

Alle techniek die noodzakelijk is om de deuren goed te laten functioneren is in Nederland gefabriceerd en wordt hier ingebouwd. Het gaat om de elektrische en de hydraulische installaties, zoals rolwagens, de aandrijving van de deuren en de technische ruimtes.

Een van de deuren wordt afgebouwd in een uitgegraven deel van toekomstige kolk van de nieuwe zeesluis. De andere twee in het westelijk havengebied van Amsterdam.

 

Voldoende diepte

De drie deuren zijn op 6 december in Nederland aangekomen vanuit Zuid-Korea. Op de Tweede Maasvlakte zijn ze van het transportschip Talisman gehaald door het schip gedeeltelijk af te zinken. Hierdoor gingen de deuren drijven. Vervolgens zijn ze rechtop gezet door ze 90 graden te kantelen.

Dat kon niet in IJmuiden doordat daar onvoldoende diepte is. Daarnaast zou tijdens het afzinken van de drie deuren het schip de doorgang van en naar de sluizen gedurende een etmaal volledig blokkeren.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.