In Duitsland hebben de bondsregering en deelstaten gisteren overleg gehad over maatregelen om stapsgewijs uit de lockdown te komen. Over de passagiersvaart is helemaal niet gesproken, waardoor het voor bedrijven in die sector onzeker blijft wanneer het seizoen van start kan gaan. Binnenvaartorganisatie BDB is zwaar ontgoocheld.
De weg uit de lockdown is in Duitsland een nog vele malen complexere expeditie dan in Nederland. Als de ‘zeven-dagen-incidentie’ stabiel blijft, zijn in principe elke twee weken versoepelingen mogelijk. In de praktijk kunnen velen er nog amper een touw aan vastknopen wat nu precies bij welke waarde, waar en onder welke omstandigheden weer mogelijk wordt.
Zonder twijfel onbedoeld en ongewild heeft de politiek in Duitsland de uitweg uit de lockdown tot hogere wiskunde verklaard. Onder meer met sneltestsn wil men burgers weer meer van hun vrijheid laten genieten. Vanaf eind maart zou men, bij een negatieve test, weer een terrasje kunnen doen. Tenzij de zeven-dagen-incidentie lager dan 50 is, want dan hoeft men zich niet te laten testen.
Onzekerheid
Het aantal besmettingsgevallen in Duitsland is de afgelopen dagen weer toegenomen en het zal volgens wetenschappers voorlopig blijven stijgen. De bondsregering en de deelstaten overleggen elke twee weken welke versoepelingen wel en niet verantwoord zijn.
Woensdagavond 3 maart was er weer overleg, met een ontgoochelend resultaat voor de passagiersvaart, die geen onderwerp was van gesprek. Een bittere pil voor de sector, aldus BDB-vicevoorzitter Achim Schloemer, topman bij rederij KD. “De sector blijft daarmee in het ongewisse wanneer het seizoen van start kan gaan.”
Besmettingsrisico is gering
De perspectieven voor de passagiersvaart zijn gekoppeld aan die voor de horeca- en vrijetijdsbranche. Op veel passagiersschepen die dagtochten maken worden ook drank en eten aangeboden. Zolang er geen versoepelingen komen voor de horeca, mogen ook zij niet uitvaren.
“Maar we hadden gehoopt dat op z’n minst de lijnvaarten met passagiers weer mogelijk zouden zijn”, aldus Schloemer. “Temeer omdat onze sector sterke hygiëneconcepten heeft. Mensen kunnen ook gewoon aan dek in open lucht zitten, waar het risico op besmetting bijzonder klein is. Veel kleiner dan in een museum of een tuincentrum.”
Het is nu wachten op het volgende overleg tussen de bondsregering en de deelstaten. Dit staat gepland op 22 maart. De BDB heeft er bij de politiek op aangedrongen zo snel mogelijk perspectief te bieden voor de vele ondernemers in de passagiersvaart.