De Binnenvaartdagen in Zwijndrecht zitten er weer op, en uiteraard was Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) ook aanwezig. Dit evenement is dé kans om jongeren te enthousiasmeren voor de sector. Zo was KBN er ook er vrijdag, de dag die vooral gericht was op scholieren. Dertien scholen waren uitgenodigd, en dat zorgde voor een flinke toestroom van leerlingen.
Toch merk je dat, hoewel de dag voor jongeren bedoeld is, de meeste scholieren vooral blij waren om even niet in een klaslokaal te zitten. Het echte opdoen van kennis stond voor velen op de achtergrond.
Op een paar geïnteresseerde leerlingen na leken ze niet van plan echt iets te leren. En eerlijk gezegd kun je het hen niet kwalijk nemen. Het is een uitdaging om jongeren enthousiast te maken voor een sector waar ze nog weinig gevoel bij hebben, en voor veel leerlingen was deze dag vooral een verplicht uitje vanuit school.
Maar betekent dit dat de Binnenvaartdagen geen zin hebben? Absoluut niet. Want ook al zijn jongeren niet direct geïnteresseerd, toch kan de dag later veel effect hebben. Volgens het Mere Exposure Effect kan herhaalde blootstelling aan een onderwerp ervoor zorgen dat jongeren er later meer affiniteit mee krijgen. Of ze het nu bewust opnemen of niet, de kennis en ervaringen die ze opdoen, kunnen later belangrijk worden.
Daarnaast is er het principe van Latent Learning. Dit betekent dat ook al zien jongeren op dat moment niet direct het nut van de informatie die ze krijgen, die kennis later vaak toch van pas komt. Bij toekomstige keuzes, zoals een carrière in de logistiek, transport of techniek, kan deze vroege kennismaking met de binnenvaart een grote rol spelen.
Hoewel jongeren tijdens de Binnenvaartdagen misschien niet direct enthousiast lijken, legt het evenement wel degelijk een belangrijke basis voor de toekomst. Door hen bloot te stellen aan de binnenvaartsector, ontstaan er kansen voor latere interesse en carrièrekeuzes. De impact van deze dagen is misschien niet meteen zichtbaar, maar het zaadje voor de toekomst wordt zeker geplant.