- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOp koersWaarom subsidies zowel grote als kleine bedrijven moeten bereiken!

Waarom subsidies zowel grote als kleine bedrijven moeten bereiken!

- Advertentie -

Delen

4-wekelijkse rubriek over actuele ontwikkelingen in de sector, verzorgd door Koninklijke Binnenvaart Nederland.

De binnenvaart is een cruciale schakel in de verduurzaming van transport, en het is belangrijk dat alle spelers in deze sector kunnen bijdragen aan een groenere toekomst. Momenteel halen meestal de grotere bedrijven de meeste voordelen uit deze subsidies. Een reden hiervoor is omdat zij over de middelen en expertise beschikken om complexe aanvragen in te dienen om grootschalige projecten op te zetten, hier zijn hele afdelingen op ingericht.

Tegelijkertijd wordt het voor kleinere ondernemers binnen de sector steeds moeilijker om toegang te krijgen tot deze subsidies. De aanvraagprocedures zijn vaak zo ingewikkeld en tijdrovend dat individuele schippers en kleine bedrijven er nauwelijks aan toekomen. Vaak moeten aanvragen ook in een consortium worden ingediend, wat voor kleinere spelers een lastige drempel is. Hierdoor blijft een groot deel van de subsidies buiten bereik van diegenen die ook graag willen bijdragen aan de vergroening van de binnenvaart. Daarnaast zijn de beperkte middelen voor de scheepvaart ook een belemmering om elke aanvraag te honoreren.

Het is begrijpelijk dat grote bedrijven, met hun capaciteit en middelen, in staat zijn om aanzienlijke innovaties door te voeren. Maar als we alleen hen blijven ondersteunen, ontstaat er een situatie waarin kleine ondernemers — die vaak net zo gedreven zijn om bij te dragen aan een duurzame toekomst — minder mogelijkheden hebben om te investeren in vergroening.

Een eerlijker verdeelde subsidiepot zou ervoor zorgen dat alle bedrijven, groot én klein, gelijke kansen krijgen om duurzaam te opereren: een level playing field, Dit zou niet alleen de concurrentiepositie verbeteren, maar ook zorgen voor een diversere en innovatievere aanpak van de uitdagingen binnen de binnenvaartsector. Het huidige subsidiebeleid werkt eerlijke concurrentie tegen, wat vooral in het nadeel is van de individuele schipper die geen vloot maar een schip runt.

Grote bedrijven hebben een belangrijke rol te spelen in de vergroening van de binnenvaart, maar het is net zo belangrijk dat ook kleinere spelers toegang krijgen tot de middelen die hen in staat stellen om bij te dragen aan een groene toekomst. Alleen door iedereen erbij te betrekken, kunnen we samen werken aan een toekomstbestendige binnenvaartsector want zonder transport naar de industrie aan de “haarvaten” hebben we ook geen hoofdvaarwegen meer nodig.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -