- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenschippers zetten vraagtekens bij benutting Betuweroute

Binnenschippers zetten vraagtekens bij benutting Betuweroute

- Advertentie -

Delen

Driehonderd treinen per week over de Betuweroute? Kan dat wel? In binnenvaartkringen worden van tijd tot tijd de wenkbrauwen gefronst wanneer in de media de stijgende treinfrequenties op de Betuweroute opduiken. Hoe zit het nu werkelijk?

Het beeld van een lege Betuweroute klopt niet, meent exploitant Keyrail. (foto Wim Scheurkogel)

Binnenschippers die via de A15 op weg zijn van Rotterdam naar Duitsland of omgekeerd, hebben soms urenlang uitzicht op de ‘speciale’ goederenspoorlijn Rotterdam-Emmerich. Al rijdend zetten ze de nodige vraagtekens bij de successen die op de Betuweroute zouden worden geboekt. In hun beleving kijken ze nogal vaak uit op een tamelijk lege spoorlijn. “Zelden zien we een trein”, laten meerdere binnenschippers (die overigens niet met hun naam in deze kolommen willen) De Binnenvaartkrant weten.
De grootste railvervoerder in ons land, DB Schenker Rail Nederland in Utrecht, doet geen mededelingen over het aantal treinen dat het bedrijf wekelijks over de Betuweroute laat rijden. Het bedrijf verwijst naar de exploitant van de goederenspoorlijn: Keyrail in Zwijndrecht.
“Er rijden momenteel wel degelijk ruim 300 treinen per week over de Betuweroute”, reageert Ezra Drost, hoofd communicatie bij Keyrail. Dat binnenschippers weinig treinen zien, kan volgens haar verschillende oorzaken hebben. “In de eerste plaats rijdt een groot aantal treinen in de nachtelijke uren”, legt Drost uit. “Het meeste vervoer op het A15-tracé wordt zelfs uitsluitend in de nacht afgewikkeld.”

Exploitant Keyrail: “Aantal treinen klopt wel”

Dat lijkt ook logisch, omdat spoorverladers bij voorkeur hun lading zo laat mogelijk aanleveren. Bijkomend voordeel is dat het op het aansluitende deel van de Betuweroute – het traject tussen Emmerich en Oberhausen – ’s nachts veel minder druk is dan overdag. Ook wordt in de nachtelijke uren geen hinder ondervonden van de vele reizigerstreinen op die route. “Bovendien komt het voor dat het ene moment vijf treinen per uur op het A15-tracé worden afgehandeld en dan weer een paar uur niets.”
Drost somt moeiteloos het forse aantal railvervoerders op dat momenteel van de goederenlijn gebruik maakt. “Dat is onder meer DB Schenker Rail Nederland, dat met een marktaandeel van zo’n 70 tot 80 procent in ons land onze grootste klant is. Verder maken TX Logistik, ACTS, Rurtalbahn, CapTrain, Kombiverkehr, HGK, ERS Railways en Rotterdam Rail Feeding van de Betuweroute gebruik.”

Binnenkort ook erts over Betuweroute
“Daarbij gaat het voor het merendeel om intermodaal vervoer. In mindere mate wordt ook bulklading vervoerd. Nu nog gaat het uitsluitend om kolen, maar in de nabije toekomst zal ook het ertsvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar de Betuweroute worden overgeheveld”, aldus Drost.
Ze wijst erop dat sinds kort ook het vervoer vanuit de Amsterdamse haven via de Betuweroute naar Duitsland op gang is gekomen. “Het gaat om kolentreinen van het Overslag Bedrijf Amsterdam. Die rijden momenteel met een hoge frequentie. Afgelopen week ging het om 22 treinen: elf heen en evenzoveel retour.”
Gevraagd naar de prognose voor de treinfrequentie aan het eind van dit jaar zegt de Keyrail-woordvoerster: “We gaan ervan uit dat we dan op 350 treinen per week zullen zitten.”

(Wim Scheurkogel)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -