De Europese Commissie heeft laten weten voornemens te zijn om de vrijstelling van de EU-mededingingsregels in de containerlijnvaart te verlengen. Hierdoor kunnen de grote lijnvaartrederijen afspraken blijven maken. Volgens evofenedex, ondernemersvereniging voor handel en logistiek, schaadt de Commissie met deze verlenging de samenwerking tussen partijen in de markt. Ook andere verladersorganisaties verzetten zich tegen de verlenging.
Doel van deze Block Exemption Regulation, die de afgelopen vijf jaar ook gold, zou volgens de Commissie zijn dat de dienstverlening aan handels- en productiebedrijven verbetert door een beter netwerk en vaarschema van de rederijen. Uit onderzoek van het International Transport Forum van de OECD (ITF) is echter gebleken dat dat niet het geval is, stelt evofenedex.
Geheim
“De afspraken die de containerrederijen in consortia maken, zijn geheim. Wij vinden het onwenselijk at er een uitzondering kan zijn op Europese mededingingsregels, terwijl de onderliggende afspraken tussen containerrederijen niet openbaar zijn. Wij zullen de Commissie in de consultatie duidelijk meegegeven dat het écht anders moet,” aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl van evofenedex.
De Europese Commissie zal in december en januari nog de markt raadplegen over het voorgenomen besluit. Evofenedex zal aangeven dat de Europese Commissie weliswaar het recht heeft de Block Exemption Regulation te verlengen, maar dat zaken als meer transparantie over consortia, aanvullend onderzoek naar de machtspositie van containerrederijen en een duidelijk handhavingsregime dan nodig zijn om de negatieve effecten van dit besluit in te perken.