De crisis in de binnenvaart is onomstotelijk structureel. Dat staat in een analyse die de BinnenvaartBrancheUnie heeft laten uitvoeren. BBU-voorzitter Roland Kortenhorst heeft de studie vanochtend aan minister Melanie Schultz van Haegen overhandigd. De analyse is opgesteld door NEA/Panteia.
Minister Schultz van Haegen ontving vanochtend de marktanalyse van BBU-voorzitter Roland Kortenhorst (rechts) en BBU-directeur Erik van Toor. (foto BBU)
Kortenhorst vroeg de minister “onmiddellijk en maximaal haar inspanning te leveren om de crisis nu aan te melden”. Schultz van Haegen gaf volgens hem aan positief te staan tegenover het
Belgische initiatief om de crisis aan te melden en zal dat ondersteunen. De Belgische staatssecretaris Wathelet heeft actievoerende schippers vorige week toegezegd de aanmeldingsprocedure bij de Europese Commissie te starten. Schultz van Haegen heeft al contact gehad met haar Belgische collega en deze week zal ze het onderwerp ook met haar Duitse ambtsgenoot Ramsauer bespreken.
“Het is goed dat België inmiddels ook voor aanmelding is”, aldus Kortenhorst. Nederland trok daarover al in 2009 aan de bel bij de Europese Commissie, maar kreeg toen niet de vereiste steun van andere binnenvaartlanden.
Wettelijk
Kortenhorst: “De huidige gespannen situatie in de binnenvaart, waar uit wanhoop zelfs vaarwegen worden geblokkeerd, moet een extra stimulans zijn voor overheden, banken en binnenvaart om maatregelen te nemen die weer toekomstperspectief bieden. De BBU doet alles wat in haar macht ligt om zo spoedig mogelijk op grond van wettelijke mogelijkheden oplossingen te vinden. Daarom hebben wij met de grootste spoed de eerste analyse laten maken. Die geeft glashelder aan dat aanmelding mogelijk is. Op grond van de crisiserkenning zijn regelingen zoals oud-voor-nieuw en sloop mogelijk.”
“Daarnaast moeten we nadenken over wat nog meer mogelijk is. Maar daarbij moeten we wel reëel zijn. Helaas is niet alles wat mooi lijkt wettelijk. We moeten wat dat aangaat elkaar niet voor de gek gaan houden. Bovendien, wat realistisch is kan vaak ook snel.”
Markttransparantie
De BBU stelde eerder dit jaar het gebrek aan markttransparantie in de binnenvaartmarkt aan de orde in de Tweede Kamer. De organisatie geeft aan dat zij geen zicht heeft op de transactiekosten van tussenpersonen. Die angel zou uit de markt moeten, zodat een faire manier van zaken doen mogelijk wordt, vindt Kortenhorst.
De BBU liet in 2011 via het Transitiecomité een onderzoek doen naar de marktwerking in de binnenvaart en de conclusie was dat die op een aantal punten faalt. “We zouden als binnenvaart eens heel goed na moeten denken of het systeem waarin we nu werken niet eindig is”, aldus de BBU voorzitter. “En als we het daar over eens zijn, zouden we naar oplossingen moeten zoeken. En die zijn er. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingsverbanden waarin je een hoop samen kunt regelen.”
Dagvaart
“Maar er moet beslist op korte termijn aandacht zijn voor de oorzaak van de economische malaise en dat is de overcapaciteit.” Hij denkt dat de binnenvaart zelf voor een deel kan bijdragen aan het bestrijden van de overcapaciteit door massaal naar de dagvaart over te schakelen. “Dat zou naast een sloopregeling een begin kunnen zijn, maar we weten hoe moeilijk het is voor individuele schippers om dit soort regelingen blijvend vast te houden.”
“We horen over banken dat zij hun klanten zouden dwingen om tegen elke vracht te varen en ook nog onderbemand. Als dat waar is, zou dat pervers zijn.”