Eindhoven is bereikbaar voor schepen van 110 meter. Een proefvaart met twee aan elkaar gekoppelde schepen over de Zuid-Willemsvaart van Veghel naar Eindhoven toonde afgelopen zaterdag aan dat de geplande maatregelen op het kanaal voldoende zijn om in 2015 de grotere schepen te laten varen.
Zaterdag 20 april arriveerde een 110 meter lang koppelverband in de Eindhovense Beatrixhaven. De proef werd uitgevoerd door Rijkswaterstaat en Provincie Noord-Brabant.
Onder grote belangstelling arriveerde het koppelverband zaterdag in Eindhoven. (foto Provincie Noord-Brabant)
Om mogelijk te maken dat langere schepen op de Brabantse kanalen kunnen varen, wordt onder andere de Zuid-Willemsvaart komend jaar op een aantal locaties aangepast. Hoofdingenieur-directeur Jannita Robberse van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland zegt “We gaan onder andere twee bochten verruimen, zodat de langere schepen er eenvoudiger doorheen kunnen. Verder komen er de juiste afmeervoorzieningen bij bruggen en sluizen en op diverse plaatsen worden maatregelen genomen om de vaarweg te verstevigen.”
In 2015 moeten alle maatregelen zijn uitgevoerd en kunnen grotere schepen gaan varen. “Met deze proefvaart hebben we onderzocht of de geplande maatregelen voldoende zijn. Dat is het geval. Eind 2014 is de Zuid-Willemsvaart weer helemaal klaar voor de toekomst.”
20 procent minder files
De maatregelen op de Zuid-Willemsvaart zijn een onderdeel van het Actieprogramma Beter Benutten Brabant. Ruud van Heugten, gedeputeerde voor Mobiliteit zegt daarover: “Met dit actieprogramma wordt een groot aantal maatregelen genomen om de infrastructuur in Brabant beter te benutten. We willen zo stimuleren dat bedrijven meer goederen vervoeren over water in plaats van over de weg. Op deze manier willen we de files in Brabant met 20 procent verminderen. Zo blijft Brabant bereikbaar en doen we recht aan onze toppositie op logistiek terrein. Deze proefvaart vandaag was een belangrijke stap in die richting.”
Om de files te verminderen heeft het bedrijfsleven in de regio Zuidoost-Brabant toegezegd per dag circa 460 vrachtwagens van de weg te halen. Om dat mogelijk te maken zijn de maatregelen aan de Zuid-Willemsvaart wel noodzakelijk om met twee keer zo lange schepen te varen van ’s-Hertogenbosch naar Helmond en Eindhoven. John Hondebrink, directeur Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant: “Door de geplande maatregelen aan de Zuid-Willemsvaart kunnen vervoerders straks met schepen van 900 ton de haven van Eindhoven bereiken. Nu is de maximale capaciteit slechts 400 ton.”