- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV tegen Tweede Kamer: “Red het kleine schip!”

ASV tegen Tweede Kamer: “Red het kleine schip!”

- Advertentie -

Delen

De ASV wil dat de politiek het kleine schip redt. De schippersvereniging heeft de woordvoerders voor binnenvaart in de Tweede Kamer opgeroepen zo snel mogelijk stappen te zetten om “datgene wat nog rest aan de kleine binnenvaart te redden zodat de diversiteit van de vloot blijft bestaan”.

Het gaat vooral om de dreiging van de overgangsbepalingen van het ROSR. Veel van de technische voorschriften zijn niet uitvoerbaar en/of niet betaalbaar voor eigenaren van kleine schepen. De ASV vraagt de politici om de eerder ingediende moties die tot doel hadden deze CCR-regelgeving af te zwakken “uit de lades te trekken en er iets mee te gaan doen”.

Volgens de ASV is een consequentie van de CCR-regels dat er nu al een groot tekort is aan kleine schepen. Dat zou voor acute problemen zorgen bij de beunschepen en tot een onomkeerbare en ongewenste modal shift leiden: “Vervoer over water gaat naar wegtransport!”

In de oproep aan de Tweede Kamerleden vraagt ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma hen er bij minister Melanie Schultz van Haegen op aan te dringen dat zij zich bij de CCR hard maakt om de klene schepen te beschermen. Dat zij “zich aan haar eigen woorden houdt: ‘Het kan niet de bedoeling zijn dat bepaalde segmenten van de vloot extra getroffen worden.’”

 

Geen tijd meer verliezen

De ASV stelt dat het overduidelijk is dat bepaalde segmenten van de binnenvaartvloot “wel degelijk harder geraakt worden omdat aangetoond is dat deze schepen eenvoudigweg niet kunnen voldoen aan deze eisen en dus massaal gesloopt worden”. Het gaat om de schepen tot 1.00 ton, en in mindere mate ook die tot 1.500 ton.

“Er zijn al vele moties ingediend met het doel dit belangrijke onderdeel van de vloot te behouden. Er is geen tijd meer te verliezen. Ieder klein schip wat gesloopt wordt levert tientallen extra vrachtwagens op de weg.”

 

Sneeuwbaleffect

“Het kritisch minimum aan kleinere schepen is al bereikt, er ontstaat een sneeuwbaleffect. Kleine vaarwegen worden steeds slechter bediend omdat er minder vervoer over water gaat vanwege de gesloopte schepen, daardoor kunnen wij onze klanten weer slechter bedienen waardoor zij overstappen naar andere vervoersmodaliteiten etc.”

De ASV is er klaar mee: “Wij horen keer op keer hoe de politiek de binnenvaart een warm hart toedraagt. Maar die woorden helpen ons niet en u ook niet. Er moet nu op heel korte termijn gehandeld worden.”

“Het is noodzakelijk dat er op zeer korte termijn ervoor gezorgd word  dat zeker de kleinere schepen zo snel mogelijk vrijgesteld worden van deze eisen waar overduidelijk niet aan voldaan KAN worden.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -