ASV kraakt FAME-onderzoek: geen oog voor de praktijk

0
SP-Kamerlid Mahir Alkaya gaat weer vragen stellen over het onderzoek. (foto Tekst & Toebehoren)

De ASV heeft geen vertrouwen in het onderzoek naar de gevolgen van het verplicht bijmengen van biobrandstoffen aan gasolie voor de binnenvaart per 1 januari 2022. Dat richt zich volgens de schippersvereniging op wat schippers moeten doen om er veilig mee te kunnen varen en niet op de risico’s van de mogelijk onzuivere brandstof zelf. “Dat rapport op voorhand kan de prullenbak in”, zei voorzitter Gerberdien le Sage.

De ASV maakt zich vooral zorgen over FAME, gemaakt van dierlijke en plantaardige oliën en vetten, waarvan voorbeelden bekend zijn dat die storingen en uitval van motoren kan veroorzaken. Dat vindt ook Mahir Alkaya, Tweede Kamerlid van de SP. “Via een motie heb ik de minister gevraagd om een onderzoek of biobrandstoffen wel geschikt, duurzaam én veilig zijn”, zei hij tijdens de ASV-najaarsvergadering op 2 oktober in Zwijndrecht. De Kamermoties van Alkaya en zijn SGP-collega Bisschop leidden er ook toe dat het ministerie van I en W voorwaarden stelt aan het verplicht gebruik van biobrandstoffen: de beschikbaarheid, de kwaliteit en de prijs.

Alkaya gaf ook aan dat de opbrengst beperkt is: “Als de binnenvaart nu een supervervuilende sector was geweest, waar veel winst te behalen zou zijn, dan voer je zoiets in en probeer je de problemen op te lossen, want je boekt veel milieuwinst. Maar dat is niet het geval. We moeten er nuchter naar kijken: wat werkt in de praktijk.”

Vuiligheid

Minister Van Nieuwenhuizen gaf NEN, het Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut, opdracht tot het onderzoek. Dat is bijna klaar. De ASV heeft er steeds op aangedrongen dat het onderzoek zich vooral richt op de praktijk: wat doen de biobrandstoffen met de motoren en andere onderdelen, is de uitstoot wel schoner en wat zijn de risico’s van uitval tijdens de vaart? Maar het blijkt (vooral) om deskresearch te gaan, aldus voorzitter Le Sage. “In verband met de tijdsdruk met het oog op de invoering. Maar dat mag geen rol spelen als het over veiligheid gaat. Zorgvuldigheid moet voorop staan.”

De ASV vindt het vreemd dat zij niet betrokken is bij het onderzoek. Volgens de vereniging lijkt het erop dat het onderzoek aanstuurt op ‘good housekeeping’. Dat leidt het ASV-bestuur af aan de vraagstelling die draait om onderhouds- en gebruiksinstructies bij het bunkeren: of ze voldoende controle- en voorzorgsmaatregelen nemen. De vrees is dat de uitkomst straks is dat schippers er maar voor moeten zorgen dat ze met de nieuwe brandstofsamenstelling kunnen varen.

Op basis van de kritiek van de ASV is Alkaya voornemens opnieuw vragen te stellen aan de minister. “Dat ze ervoor moet zorgen dat het onderzoek gedegen gedaan wordt omdat er nu al geen vertrouwen in is. Als het zó moet, accepteren we het niet.”

“Ze moeten kijken naar de kwaliteit van het product waarom het gaat, en dat doen ze niet”, zei Ger Veuger, lid van de ASV-denktank en dagvoorzitter tijdens de vergadering. “Ze kijken alleen hoe wij het moeten oplossen. We krijgen straks gewoon vuiligheid binnen. Daar moeten we dan maar mee zien te leven. Terwijl we gewoon goede brandstof willen, zoals we die altijd kregen. We zijn een schone bedrijfstak en we worden door die FAME een vervuilender. Want je moet meer gasolie verstoken en dus neemt de CO2-uitstoot toe.”

Kapotte injectoren

“Het lijkt erop dat er een advies komt van het ministerie om de extra verplichting nog even uit te stellen”, weet de ASV intussen. Dat gaat om minstens 14 procent, die Nederland op eigen houtje wil toepassen. “Maar aan de Europese bijmengverplichting van 6 procent valt niet te ontkomen. Maar ook die 6 procent zou tot grote problemen kunnen leiden”, waarschuwt de ASV.

Gerrie van Neijenhoff van het ms Melvin heeft daarmee ervaring. Hij zat in de zaal en vertelde over een meettest waarbij 19 procent FAME was toegevoegd aan GTL, waarmee hij al langer voer en dat was tot tevredenheid. “Maar de toevoeging van FAME zorgde voor meer roetuitstoot en de injectoren gingen kapot, wat ons 10.500 euro heeft gekost. Na zeven maanden ben ik ermee gestopt.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.