Port of Antwerp ontwikkelt het Churchilldok, gelegen in het midden van de haven, tot een ‘breakbulkdok’. Aan het zuiden van de haven komt een watergebonden concessie vrij en Port of Antwerp kiest ervoor om daar stukgoedactiviteiten te ontwikkelen. Ondanks de druk op dit segment door mondiale handelsperikelen en de coronacrisis blijft stukgoed een absolute prioriteit voor Antwerpen.
Het gebied rond het Churchilldok is historisch gegroeid tot een van de belangrijkste plekken voor breakbulk-terminals in de Antwerpse haven. Het stuk grond in kwestie, gelegen te midden van bestaande breakbulk-activiteiten, is 15 hectare groot ligt aan het water, en is multimodaal ontsloten met onmiddellijke toegang tot het weg-, spoor- en binnenvaartnetwerk.
Bijna 9 miljoen ton
In het gebied zijn allerlei dienstverleners gevestigd voor de behandeling, assemblage, kwaliteitscontrole, verpakking en opslag van stukgoederen. Het verschepen van breakbulk, zoals staal, projectlading en houtproducten, vergt een specifieke aanpak: geen enkele zending is identiek. De haven van Antwerpen slaat elk jaar bijna 9 miljoen ton aan conventioneel stukgoed over.
Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp, zegt: “Antwerpen is sinds vele eeuwen de breakbulkhaven bij uitstek in Europa. Daardoor is alle kwaliteit, ervaring en flexibiliteit in huis om oplossingen op maat van de klant te voorzien. Breakbulk genereert een hoge toegevoegde waarde in de portfolio van onze haven, dus is het van cruciaal belang dat we deze goederen blijven onder de aandacht brengen.”