- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmbitieus ESB Charter groeit door

Ambitieus ESB Charter groeit door

- Advertentie -

Delen

Met de ingebruikname van de 20 meter lange Lammert Sr en de acht meter lange Rens heeft ESB Charter BV uit Elburg nu de beschikking over een vloot van acht multiships. En de groei is er nog lang niet uit. In oktober wordt nummer negen toegevoegd en het is de bedoeling dat de teller eind volgend jaar op minstens elf staat.
ESB Charter wil meer schepen inzetten in Groot-Brittannië en kan binnenkort ook aan de slag in kustwateren. Directeur Pieter de Jong staat aan het hoofd van een organisatie met ambitie en potentie.

Het casco van de Rens komt van Mansvelder Metaaltechniek in Brakel.

ESB Charter voorziet klanten als Ballast Nedam, Strukton, Connexxion, Subcom, Rijkswaterstaat en provincies van multifunctionele werkschepen. Naast Nederland vindt ESB Charter inmiddels ook volop emplooi in het Verenigd Koninkrijk. Zó veel dat de Rens het tweede ESB-multiship 800 is dat een vast onderkomen krijgt aan de overzijde van het Kanaal. Al eerder bracht ESB de Mandy (genoemd naar ESB-makelaar Mandy Boere) over naar Britse wateren.
“Wij werken daar momenteel voor één grote klant en zien een markt voor aanzienlijke uitbreiding van onze inzet”, vertelt ESB-directeur Pieter de Jong. “Wij Nederlanders hebben heel veel expertise op dit vlak. Deze voorsprong gebruiken wij graag.”

Kustwateren
De Jong ziet kansen vanuit ambitie. En die ambitie houdt niet op bij groei in Groot-Brittannië. Waar de vloot nu nog bestaat uit multifunctionele werkschepen voor binnenwateren, is het de bedoeling dat er volgend jaar twee multiships in gebruik worden genomen voor de inzet in kustwateren. “Wij zitten in de afrondende fase van de bouw van een zeegaand verkeersbegeleidingsschip, model kotter”, licht De Jong alvast een tipje van de sluier op. “Bij grote projecten, zoals baggerwerk, zijn opdrachtnemers tegenwoordig verplicht verkeersbegeleiding te leveren.”
Dit verkeersbegeleidingsschip voor buitenwateren wordt de Hendrika Jacoba, met een lengte van 16,50 meter en een breedte van 5,00 meter, die in oktober in de vaart komt. Begin september tekende De Jong namens ESB Charter het contract voor een tweede schip voor buitenwateren. De 16,50 meter lange en 6,50 meter brede multicat Anne moet in de loop van volgend jaar in gebruik worden genomen. En dan staat er nog een derde bouwproject in de planning, ook medio volgend jaar op te leveren. Dat is de 23,50 meter lange en 8,50 meter brede multicat Mart, die – in tegenstelling tot alle andere schepen – geheel in Polen wordt gebouwd.

De 20 meter lange Lammert Sr. (foto’s Jan Johan te Have)

Vaste partijen
Bij de bouw van de onlangs in gebruik genomen Lammert Sr en Rens en de nog te bouwen Anne en Hendrika Jacoba zijn dezelfde partijen betrokken. De ESB Group bouwt de schepen geheel in eigen beheer. Het casco van de Rens (genoemd naar een neef van ESB-adviseur Loek Bijleveld) komt van Mansvelder Metaaltechniek in Brakel, terwijl scheeps- en jachtwerf L.J. Boer in Sliedrecht het casco voor de Lammert Sr bouwde.
ESB Shipbuilding BV liet beide casco’s vervolgens voor afbouw overbrengen naar de Loswal in Kampen. Daar verzorgde Frevis Maritiem en Industriële Techniek uit Kampen de inbouw van de motoren. In geval van de Rens een Perkins M215C, terwijl de naar Pieters vader genoemde Lammert Sr wordt aangedreven door twee John Deere-krachtbronnen.
Klussenburo Diender uit Kampen en plaatsgenoot A. Huisman waren verantwoordelijk voor het loodgieterswerk en de betimmering kwam voor rekening van Scheepstimmerwerken E. Jansen uit Elburg. Het Samenwerkend Isolatie Bedrijf isoleerde de uitlaten en dempers. DTM Techniek op Urk verzorgde de elektrische installatie en Tavor Schop TS Technics uit Hardinxveld Giessendam de hydrauliek en stuurinstallatie.

ESB Charter
Sinds 2004 gaf de Elburger Scheepsbemiddeling opdracht voor de bouw van veertien vaartuigen, in lengte variërend van 8 tot 20 meter. Daarvan deed de scheepsmakelaar er zes van de hand en werden er acht overgedragen aan zusteronderneming ESB Charter.
De Elburger Scheepsbemiddeling liet het eerste schip bouwen met de intentie het vanuit de makelaardij van de hand te doen. Door de vraag naar huur liep het echter anders. Zusterbedrijf ESB Charter werd in het leven geroepen voor de exploitatie van de huurvloot. “Het nam al snel een enorme vlucht”, blikt De Jong terug.
ESB Charter levert zeer compleet uitgeruste, no-nonsense werkschepen tegen een alleszins concurrerende prijs. “Onze filosofie is dat ‘nee’ niet te koop is”, zegt De Jong. “Wij handelen snel als spoed geboden is. Onze schepen zijn maximaal vijf jaar oud en voorzien van kundig personeel en degelijk materiaal. Aangezien wij met een nieuwe vloot willen blijven varen, zijn al onze huurschepen ook te koop.”
Alle ESB-multischepen zijn uitgerust met onder meer spudpalen, een zware generatorset, boegschroef en alle nodige navigatie- en communicatievoorzieningen. De schepen vanaf 15 meter zijn bovendien voorzien van Hiab-kranen, geleverd door Cargotech Netherlands.

Binnen enkele jaren uitgroeien tot een vloot van vijftien multiships, dat is de ambitie van De Jong. Hij legt uit: “Vijftien is enerzijds een behapbaar aantal voor een bescheiden organisatie die snel en adequaat kan reageren. Anderzijds geloof ik dat we moeten groeien tot vijftien schepen om over een dermate ruime vloot te beschikken dat wij ook voor grotere klussen in aanmerking komen. De groei ging de afgelopen jaren erg snel. Onze intentie is door te groeien tot vijftien schepen, maar wel in een iets lager tempo. Want wij willen geen concessies doen aan onze gedegen organisatie.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -