Als brancheorganisatie is het allereerst belangrijk dat je opkomt voor de branche. Je behartigt toch de belangen van je leden, die voor die dienst betalen. Een branchevereniging, zoals Koninklijke Binnenvaart Nederland, kijkt niet alleen naar zaken die nu aandacht verdienen, maar ook naar zaken die in de toekomst de kop op kunnen steken.
Daarbij geldt natuurlijk wel: hoe meer het geluid van de binnenvaart is verenigd, hoe effectiever de belangen kunnen worden behartigd. Maar als een ledenvereniging succesvol optreedt, en niemand ziet of hoort ervan, is het dan wel succesvol te noemen? Nee, eigenlijk niet.
Allereerst is het dus zaak om de leden goed te informeren over de voortgang en ontwikkelingen. Belangenbehartiging is een zaak van de lange adem, met veel langlopende trajecten en ook verschillende belangen. KBN probeert op veel verschillende manieren en platformen haar leden te bereiken – niet alleen om de succesvolle zaken te benadrukken, maar ook voor feedback. Leden van KBN worden wekelijks op de hoogte gebracht van diverse onderwerpen die spelen in de sector.
Echt succesvol wordt het als ook niet-leden duidelijk hebben wat je bereikt en waar je voor staat. Dat is bij de binnenvaart toch nog steeds een uitdaging, want wat wil de sector? Wat brengt de sector de gewone Nederlander? Waarom zouden zij aandacht besteden aan de binnenvaart? Vragen die voor jou als lezer wel duidelijk te beantwoorden zijn, toch?
Als je als buitenstaander het verhaal van de binnenvaart aanhoort, kan dat je interesse wekken en dan is het handig om dat aan te moedigen. Die interesse wekken kan bijvoorbeeld door op social media te scrollen of een podcast over de binnenvaart te luisteren. Ook kan je je binnenkort aanmelden voor een speciale nieuwsbrief, waarin je op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen in de binnenvaart.
Want als iedereen ziet waar je voor staat, dan ben je pas echt succesvol.