Aloo: recept voor veilig vervoer butaangas

0
(foto Joost Roeland)

De Aloo is een van de drie nieuwe schepen die onlangs voor Ineos Trading & Shipping in de vaart zijn gekomen. Een vierde volgt later dit jaar. De Aloo is 110 meter lang en 15 meter breed. De zes tanks hebben een totaal laadvolume van 4.446 kuub. Het schip is gebouwd door TeamCo Shipyard uit Heusden.

Het schip is speciaal bestemd voor het transport van butaangas uit de ARA-havens naar de Ineos-fabriek in Keulen. Vrijwel gelijktijdig heeft TeamCo Shipyard de Brinja opgeleverd. Van VEKA Group in Werkendam kwam de Onion.

De naam van de Aloo verwijst, nest als die van de andere drie schepen, naar Bhaji. Dat is een pittig Indiaas gerecht. Aloo is de Aziatische aardappel die daarin wordt verwerkt.

Wielerploeg

De nieuwe schepen vergroten de flexibiliteit van Ineos Trading & Shipping voor het vervoer van en de handel in butaangas binnen Europa. Ineos Trading & Shipping is de transporttak van het chemieconcern Ineos.

Dat Britse bedrijf, nog een jonge speler in de (petro)chemische industrie, is bij het grote publiek vooral bekend van de gelijknamige wielerploeg, die tot 2019 Team Sky heette en met Chris Froome en Geraint Thomas vooral in grote rondes succesvol was.

Ook in andere sporten is Ineos actief. Zo is het eigenaar van de Britse boot in de zeilwedstrijd America’s Cup en van de Zwitserse voetbalclub Lausanne Sport.

De nieuwe schepen zijn volgens Ineos de eerste die volledig gebouwd zijn volgens de nieuwe ADN-eisen voor gasschepen (ADN 2019). Het bouwproject werd gemanaged door Imperial Gas Barging. Dat verzorgt namens Ineos ook de exploitatie van de schepen.

Hugh Carmichael, Feedstocks Trading-director bij Ineos Trading & Shipping, is lovend over de bouw en afbouw: “We zijn erg blij met de toewijding van het Imperial-team en de professionaliteit van de bemanningen. We waren ook onder de indruk van de focus en samenwerking van de twee scheepswerven bij het leveren van deze zusterschepen.”

Leveranciers

Blokland Non-Ferro is aan boord met de beunkoelers. Dijvler Materiaal leverde de boegankerlier, achterankerlier, de ankers, ankerdamkettingen en de ankerdraad. Van Beerens Handelsonderneming komen de dakradarmast, stuurhuistrap, davit, loopplank met speciaal bordes en bx-deur. De voormast is van Blommaert.

Hoogendoorn Betimmeringen deed de volledige betimmering van de achterwoning en het stuurhuis. Het stuurhuis is, inclusief hefgeleidekokersysteem, geconstru­eerd door Kampers Shipyard.

Alphatron Marine leverde het navigatiepakket. In het stuurhuis is ook Bridgescout vertegenwoordig met een brughoogtedetectiesysteem.

Werkina Werkendam deed de elektrische installatie, waaronder het 2-draads databesturing, het monitoringsysteem met touchscreen­bediening, het nautische pakket, de ECDIS Inland-viewer en AIS, het camerasysteem, de airco-installatie, het satellietsysteem en het tankmeetsysteem.

Berg Maritieme Meetsystemen leverde dat tankmeet- en het alarmeringssysteem voor de ladingtanks en verder de gasdetectiesystemen voor de woning en het stuurhuis, de brandstofverbruiksmeting en lagedrukbeveiliging. Sygo zorgde voor de scheepsladingmeter en de hoogtemeter.

Willems Piping & Equipment monteerde het roestvaststalen dekleidingsysteem, inclusief de appendages. W&O Europe leverde de afsluiters voor de dekleiding­systemen. Van WindeX Engineering komen de airconditioning, overdrukinstallatie, rvs Klaproosters en ventilatoren. Artco Painting verzorgde het schilder- en coatingwerk.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.