Alisa maakt indruk qua comfort, sfeer én duurzaamheid

0
mps Alisa (foto Rivertech)

Op 31 maart wordt in Bonn het mps Alisa gedoopt. Het nieuwste schip van Rijfers Nautical Management gaat varen voor de Duitse touroperator Phoenix Reisen.

Ten opzichte van de eerdere nieuwbouwschepen zijn er diverse verbeteringen, vertelt Otto Groen. Hij is CEO bij Rivertech, het zusterbedrijf van Rijfers Nautical Management, dat verantwoordelijk is voor het nautisch en technisch management. “De Alisa heeft uiteraard Stage V-motoren. We zijn ook overgestapt op Scania’s met nabehandeling. Dat zorgt voor een lagere uitstoot en ook een zuiniger brandstofverbruik. De vier motoren drijven vier thrusters van Veth aan. We hebben al een paar schepen met die configuratie en dat bevalt goed.”

(foto Rivertech)

Rustiger

De keuze voor vier hoofdmotoren heeft een extra voordeel, vertelt Otto: “Het is veiliger dan twee, zoals de meeste passagiersschepen hebben. Als er uitval is, zijn er altijd nog twee of drie over. Grappig genoeg is het gewicht van die vier kleinere motoren in zijn totaliteit lager dan twee grote motoren. Dat is gunstig voor de diepgang van het schip. Heel belangrijk met het oog op de verwachte toename van de periodes met laag water.”

“Een ander voordeel is dat er minder trillingen ontstaan”, zegt Marianne Hendriks. Zij is managing director van Rivertech. “Het is merkbaar rustiger aan boord. Dat draagt bij aan het comfort van de passagiers.”

(foto Rivertech)

Verjonging

Duurzaamheid krijgt meer en meer aandacht – van de touroperators en van de gasten. Otto: “Zeker op de Europese markt. We gaan met de Alisa voor de Duitse markt varen. Daar speelt het al langer, net als voor Zwitsers en Engelsen. Ook voor gasten van overzee wordt duurzaamheid inmiddels steeds belangrijker: Amerikanen en Australiërs.”

“We zien dat het cruisepubliek aan het verjongen is, en daar spelen we natuurlijk op in”, aldus Otto. “Heel leuk is dat er steeds vaker twee generaties aan boord komen: veertigers samen met hun ouders. Dan zijn de connecting doors tussen twee cabines heel handig.”

Phoenix Reisen

Rijfers Nautical Management verhuurt het schip voor langere tijd full charter aan Phoenix Reisen. De uitvoering en inrichting van de Alisa zijn dan ook in nauw overleg met de in Bonn gevestigde touroperator afgestemd. De bedrijven kennen elkaar goed. Het is inmiddels het zesde schip…

De namen beginnen allemaal met een A. “Maar elk schip is anders”, vertelt Marianne. “Aangepast op de doelgroep. Niet alleen qua voorzieningen, maar ook als het gaat om de kleurstelling, het meubilair…. de hele sfeer.” Er zijn onder meer twee restaurants aan boord, een fitnessruimte en aan dek een hot tub.

“Ook bij de inrichting hebben we gekozen voor duurzame en lichte materialen”, vervolgt ze. “Minder gewicht van het schip draagt weer bij aan een lager brandstofverbruik.”

(foto Rivertech)

Green Award

“Iets anders is de kaartlezer die gasten in de cabine gebruiken”, vult Otto aan. “Net zoals je die in veel hotels ziet: als de gasten hun kamer verlaten en de kaart die als sleutel fungeert uit de kaartlezer halen, gaan de airco en het licht vanzelf uit. Zodoende verlagen we het elektriciteitsverbruik. Alle verlichting is sowieso ledverlichting; dus dat scheelt ook veel energie.”

Daarnaast worden alle afvalstromen aan boord gescheiden: papier, plastic, en biologisch afval. “We zijn ook erg alert op voedselverspilling”, zegt Otto. Met alle investeringen in vergroening is de Alisa door Green Award beloond met een gouden certificaat. Daar zijn we trots op.”

Doopreis

De bouwwerf was een bekende voor Rijfers Nautical Management: Vahali Shipyards. Het casco is gebouwd op hun werf in Servië, de afbouw vond plaats in Gendt. De Alisa is 135 meter lang en 11,45 meter breed. Er is plaats voor 191 gasten. De bemanning (hotel- en nautisch-technisch personeel samen) bestaat uit vijftig personen.

De bouwbegeleiding vond plaats onder het kritische oog van de oprichter van Rijfers Nautical Management, Johan Rijfers. “Het is wederom een mooi en goed schip geworden. De samenwerking met de werf verliep goed en het eindresultaat mag er zijn. Andrea Rijfers was verantwoordelijk voor de styling. Mps Alisa kent een moderne strakke uitstraling met een rustige kleurstelling waar de kleuren petrol en groen op verfrissende wijze gecombineerd worden met goud, brons en bruin. Al met al zijn we heel trots op het eindproduct”, zegt Johan.

Het grootste deel van het kantoorteam van Rivertech nam vorige week een kijkje aan boord. (foto Rivertech)

De Alisa zal dit jaar vooral in Duitsland te zien zijn: op de Rijn, het Rijn-Main-Donaukanaal en de Moezel. De eerste weken vaart het schip ook in Nederland en België, onder meer voor de beroemde ‘tulpenreizen’. Aan het eind van het jaar staan ook de traditionele kerstreizen naar Duitse kerstmarkten op het programma.

De doop is op 31 maart in Bonn. Die dag schepen ook de eerste gasten in. “Veel terugkerende gasten van Phoenix Reisen, die het leuk vinden de doop­ceremonie en de aansluitende doopreis mee te maken.”

⇒ Kijk voor technische informatie over de Alisa op Vlootschouw.nl.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.