Grootvader Vake Pauwels zag in de marinehaven van Lombardsijde het jacht Avila van koning Boudewijn. In zijn verbeelding schilderde hij de naam reeds op een eerste eigen schip als herinnering aan een schone vakantie. De derde generatie Pauwels laat voorbij de Lillobrug haar splinternieuwe Avila bollen. Met de mosseltjes van een seizoen nog onder het vlak, 23,1 kilometer op de GPS. Een pirouette voor de zandvliet. Na de foutloze act en nog even een ‘ahoy’ aan hun kinderen op kleuterschool De Schroef aan doknummer 100, valt het schip als een veertje terug op Kaai 138. Applaus, een glaasje champagne en bravo voor eigenaren Frank en Romy Pauwels-Van Hemelrijk, voor schip, haventour en voor de voortreffelijke pistolets!
De Avila is goed voor 3952 ton. (foto’s Johan de Witte)
Bij de proefvaart in Antwerpen op maandag 8 maart manifesteert onbestendig maart zich met nattigheid en sneeuw als de stuurhut wordt overbemand met verscheidene eeuwen aan maritieme ervaring. De laatste vlag wordt in de mast gehesen. Frank Pauwels is overal tegelijk; er komt een uurtje bij. De twee Mitsubishi’s komen tot leven en dan zijn we er van tussen. Dat wil zeggen tot aan de Oosterweelbrug, die in tegenstelling tot de versnelling van onze tijd nog altijd traag reageert. Na tien minuten bewijst de opening van dit kunstwerk dat het havengeld is voldaan en begint de Avila aan haar eerste kilometers.
Opgepakt
Voor vertrek kregen we gelegenheid om de 135 x 11,45 meter – standaard van buiten en uniek van binnen – te bekijken. Het casco voor Avila Pava Shipping bvba werd door Gino de Bruyne vanuit China aangeleverd en de man van GSP, Paul Bauwens, regisseerde de afbouw.
“Een schip zonder toeters of bellen”, aldus papa Francois en mama Charline Pauwels- Verberght. Eigen onderzoek leert niettemin dat het schip is uitgerust met eigentijdse equipement, wat wil zeggen: ‘alles uit de maritieme etalage’. Bureau Euroclass heeft de klasse van de 3952 ton grote Avila bevestigd.
“De jongelui hebben het opgepakt waar wij gestopt zijn”, zegt Francois. Voorin komen we twee Veth-Jet’s tegen, aangedreven door Scania. Achter levert John Deere tussen de Mitsubishi-voortstuwing de boordenergie. Ook Van Wijk-spudpalen ontbreken niet. Bartholomeeussen zette zijn handtekening op een kingsize-autokraan. Van Stappen & Cada Scheepselectro, in het metier bekend als een sterk team, verzorgden de elektrische installatie. De asleidingen en het ijzerwerk realiseerde Moortgat.
Duwtje in de rug
Voor de dames: het interieur van Romy is uitgevoerd in pastel- en aardekleuren. De keuken (Elft) heeft twee fraaie afzuigkappen, waarvan één boven de eettafel voor een barbecue, is van het type royaal.
De verblijven zijn uitgevoerd met een spanplafond en met plavuizen vloeren. Er zijn chique glasdeuren en mooie accessoires aan de wand. Opmerkelijk is dat de badkamer over stuurboord direct vanaf dek bereikbaar is. Zeer praktisch!
De jeugdig ingerichte kamers van Jelle en Seppe zijn gescheiden door een ‘jaloersmakende’ doorloopkast en bevinden zich achterin. Volgens Frank heeft de stuurhutlessenaar fameuze kwaliteit en uitstraling. Romy is zeer content met haar smaakvol ingerichte woning, die is gerealiseerd door Elft.
Ze weet zich als dochter van Francois en Diana Van Hemelrijk van het ms Santa Ponsa gesteund met een duwtje in de rug voor dit Avila-avontuur. Vanaf hier zeggen Frank en Romy dank voor de onmisbare hulp die zij kregen van familie en vrienden.
Bijna zouden we de decibels nog vergeten: de inspectie beluisterde alles beneden de norm.
Aalmoezenier Jos van Hoof zegende zondag 14 maart het mvs Avila en wenste dat het een "goede werkplek evenals woonst kan zijn en veilige haven mag bereiken". De vierenhalfjarige Jelle doopte samen met zijn jongere broer Seppe (vierde generatie Pauwels) het schip. Daarna was het ‘goed van eten en drinken’.
(Johan de Witte)