- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCastor heeft geen sterallures

Castor heeft geen sterallures

- Advertentie -

Delen

Hoewel Castor al bij astronoom Galileo Galilei in zijn telescoop opdook, zag de visionair waarschijnlijk niet in de sterren dat Rensen Shipbuilding in 2009 een casco zou leveren, het door Dolderman zou laten installeren, Star Tankers tekende als eigenaar en kapitein John Prins ermee ging varen voor Interstream Barging.

Toch heeft de Castor geen sterallures. Als een type New Experience schuift hij trots langs de Dordtse Handelskade voor een pitstop. Alweer in beweging dus. Het ene moment hangen de Cats nog in de takels, het andere slaan ze de Oude Maas tot schuim.
Het evenement van een nieuw schip duurt totdat er lading instroomt. Zo rap mogelijk naar Waalre, retour in ballast en met je kop door het dak onder de Belgische kunstwerken van het Albertkanaal door naar Rotterdam. Time is money zeggen ze bij Interstream Barging. Volgens Antoon Bosman, die samen met zijn compagnons verantwoordelijk is voor de commerciële realisatie “is het een standaardtanker, met accent op veiligheid en gebruikersgemak”.
Voor de techniek kloppen we aan bij Marcel Roth. Marcel is eveneens belanghebbende bij de Castor en staat in het compagnonsteam opgesteld als vliegende keeper. De Castor is als 135 x 11.45 meter casco gebouwd in China en geleverd door Rensen Shipbuilding. De zoveelste tanker van dezelfde tekening heeft geen verrassingen, is wat je noemt doorontwikkeld, maatvast en afbouwvriendelijk.

Vloeibaar
We vragen kapitein John Prins hoe 135 meter lengte vaart. “Na een paar dagen wordt hij korter en zie je dat niet meer. Voor afmeren zoeken we naar twee parkeerplaatsen. Deze Castor functioneert prima en heeft een uitstekend ballastsysteem.”
John Prins (60), een op het water geboren Groninger, startte zijn carrière bij Van Ommeren. Hij voer nadien voor diverse rederijen in de natte sector. Hiervoor stond hij aan het roer van een chemicaliëntanker. "Het zal wel vloeibaar blijven", zegt hij.

Al weer in beweging. (foto’s Johan de Witte)

Dolderman installeerde twee 3508 Caterpillars. Leemberg leidingen leverde knowhow plus materiaal. De 4300 ton grote Castor heeft deepwell-ladingpompen (Marflex). Manoeuvres van het voorschip beheerst Verhaar in combinatie met energie van Caterpillar.
De stuurhut komt van Alubouw de Mooy en is door Verveer van een royale teakhouten lessenaar voorzien. De woningindeling is praktisch, met een eigen plek voor elk bemanningslid. Rullens Elektrotechniek was verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Dijvler Materiaal, al 26 jaar specialist, leverde de lieren.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -