- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAdvies Verberk gaat eindelijk naar Tweede Kamer

Advies Verberk gaat eindelijk naar Tweede Kamer

- Advertentie -

Delen

Binnenvaartambassadeur Arie Verberk heeft zijn conclusies over de structuur van de binnenvaart ingeleverd bij de minister van Verkeer & Waterstaat, Camiel Eurlings. Diens opvolger, minister Melanie Schultz van Infrastructuur een Milieu, zal de resultaten van Verberks werk de komende week aan de Tweede Kamer zenden.

Op het ministerie wordt niet langer geheimzinnig gedaan over de inhoud ervan. Verberk ziet geen korte termijn-oplossingen voor de huidige problemen in de binnenvaart. Voor de lange termijn komt Verberk met de aanbeveling – zoals zovelen voor hem – dat de schippers moeten gaan samenwerken: met elkaar, met de verladers en met de overheid.

Versnippering
Hoofd Binnenvaart en Vaarwegen van het nieuwe ministerie van Infrastructuur en Milieu is Paul van Gurp. Hij lichtte tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB) op vrijdag 15 oktober in Kampen al een flinke tip van de sluier over de aanbevelingen van Verberk. Hij noemde de “versnippering van de binnenvaart” een bedreiging voor de sector.
Van Gurp: “Iedereen knokt voor zijn eigen boterham. Daardoor ontstaat versnippering en daarmee een gebrek aan professionaliteit en samenwerking. Een versnipperde sector kan nooit krachtdadig optreden. De sector moet zich realiseren dat massa zorgt voor slagkracht om de groeipotentie te benutten. Er zijn structuurversterkende matregelen nodig om die potentie te benutten, maar daarvoor moeten partijen zoals scheepvaartbedrijven, verladers, havens en overheden gezamenlijk optrekken.’’
Van Gurp noemde geen bedrag dat de overheid zou kunnen investeren in meer samenwerking in de binnenvaart. Wel vindt hij dat de overheid geld moet steken in het wegwerken van achterstallig onderhoud en de aanpak van capaciteitsproblemen van de vaarwegen, optimaal gebruik van bestaande infrastructuur, versterken van de concurrentiekracht en de kwaliteit van blueports. ‘Blueports’ is de benaming voor clusters van binnenhavens en bedrijventerreinen die deel uitmaken van het binnenvaartnetwerk. Naast investeren ziet hij groeimogelijkheden door lokale en regionale infrastructuren optimaal te gebruiken.

Ambitieus
Van Gurp legde uit dat de ambitie om het aandeel van binnenvaart in de goederenstroom van zeehavens naar het achterland de komende kwart eeuw uit te breiden van 31 naar 45 procent voor de sector een enorme uitdaging betekent. “Het gaat niet om een toename van 14 procent, maar om een vervijfvoudiging van het vrachtvolume. Beschikbaarheid van voldoende natte bedrijventerreinen is een succesfactor voor het optimaliseren van de potenties van de binnenvaart’’, aldus Van Gurp. ,,Een landelijk netwerk van vaarwegen en blueports maakt daarvan integraal deel uit.’’

Lees het complete artikel in De Binnenvaartkrant van 26 oktober 2010.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -