(foto Cees de Keijzer/www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Op de voorgrond een meeuw die symbolisch sombere wolken de rug toekeert. Vier schepen gevangen in een momentopname waaruit blijkt dat de ladingvolumes zichtbaar toenemen. Dat geldt met name voor het binnenvaartcontainerschip waar de ‘dozen’ weer fier en 4-hoog gestapeld staan.
Het is de Cygnus, wat zwaan betekent, onderweg van de Maasvlakte naar Duitsland. Het casco van dit schip van 3020 ton en 110 meter lang werd in China gebouwd voor rekening van Feenstra-De Jong uit Lemmer. Bij Teus Vlot in Sliedrecht werd het afgebouwd. De Cygnus met een capaciteit voor 208 TEU kwam in het voorjaar van 2007 in de vaart en heeft zo te zien de malaise overleefd.
Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Deze in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden voelen zich, op welke manier dan ook, betrokken bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl
De Cygnus wordt opgelopen door de hagelwitte Orange Blossom, een Liberiaanse saptanker die met Braziliaans geconcentreerd sinaasappelsap vanuit Santos onderweg is naar de IJselhaven. In tegenstelling tot de rivier de IJssel wordt de Rotterdamse IJselhaven met een enkele s geschreven, net zoals sapterminal. Er zijn heel wat sinaasappeltjes geperst voor de lading van 10.000 ton, goed voor 59,5 miljoen liter jus.
De overgebleven schillen worden verder gebruikt voor marmelade en uitgeperst schilextract. Hiervan worden weer verfpigment en essence voor koffie, thee en likeur gemaakt. Wat daarna overblijft, wordt aangewend voor de fabricage van hondenbrokken.
Het schip op de voorgrond is de Victoria, met 1377 ton de grootste smeerolielichter ter wereld. Het schip van oliegigant BP wordt beheerd door VT, de Verenigde Tankrederij. Hier op de Nieuwe Waterweg onderweg naar de Europoort om daar schepen te voorzien van smeerolie. Daaronder misschien wel de ruwe olietanker die te zien is op de achtergrond waar hij ligt te lossen bij de MET (Maatschap Europoort Terminal) in de 7e Petroleumhaven.