Haven Moerdijk: test met beveiligingsdrones

0
vliegende drone
(foto Port of Moerdijk)

De Stichting Beveiliging Industrieterrein Moerdijk (SBIM) en het Havenbedrijf Moerdijk zetten samen met beveiligingsbedrijf Securitas drones in voor het monitoren van de veiligheid. Op 9 september is een pilot van start gegaan die moet uitwijzen wat de inzet van drones kan betekenen voor de verdere verbetering en professionalisering van de beveiliging van het haven- en industrieterrein Moerdijk.

Naast een nieuw netwerk van beveiligingscamera’s voert Moerdijk steeds meer middelen op afstand in, zoals sensoren in wegen, op spoorwegen en onder water. Met het gebruik van deze techniek is inmiddels de nodige ervaring opgedaan. Het droneproject is een volgende stap om te ontdekken hoe beveiliging en monitoring op afstand kunnen bijdragen aan verdere verbeteringen.

Inbraak en brand

Van de inzet van drones worden verschillende voordelen verwacht. Zo kan een drone in het geval van een inbraakalarm door middel van videobeelden de detectie, opsporing en aanhouding helpen vergemakkelijken. Bij een brand kan de drone de brandweer van de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant van aanvullende informatie voorzien.

Drones kunnen ook de inspectie en het onderhoud van het terrein verder verbeteren, aldus Havenbedrijf Moerdijk. Zoals de wegen, spoor, water, bedrijfsgebouwen en -goederen. Het inzetten van drones en hun daaraan gekoppelde sensoren zorgt voor betere en snelle informatie. “Bovendien is er sprake van kostenbeheersing op het gebied van veiligheid. Bijvoorbeeld door het voorkomen van incidenten en het tijdig ontdekken van noodzakelijk onderhoud aan bijvoorbeeld de infrastructuur. Ook zullen de kosten voor het onnodig uitrukken van beveiligers omlaaggaan”, is de verwachting.

Testen

In het pilotproject is de scope gericht op de inzet van drones bij alarmverificatie, waarbij het in eerste instantie gaat om de opvolging van inbraakalarm. Daarbij wordt niet alleen de techniek van drones en de daaraan gekoppelde videocamera getest, maar wordt vooral ook gekeken hoe dit nieuwe middel kan worden ingepast in het totale beveiligingsconcept van het haven- en industrieterrein.

Ten slotte wordt onderzocht met welke informatie die de drone tijdens zijn vlucht ophaalt, de veiligheid van het terrein het meest is gediend. Het gaat om data waarmee het havenbedrijf optimaal kan sturen op de veiligheid van het haven- en industrieterrein.

monitor in coördinatiecentrum
(foto Port of Moerdijk)

Autonoom vliegen

Het droneproject omvat drie fases. Fase 1, in de afgelopen maanden, bestond uit een eerste algehele test van de functionaliteiten van de in te zetten drone. Hiervoor is een kleine en zeer lichte drone gebruikt, die handmatig werd bestuurd door een gecertificeerde piloot.

In fase 2, die nu van start is gegaan, wordt geautomatiseerd gevlogen met manuele besturing door een gecertificeerde piloot als back-up. De drone gaat nu ook meer vlieguren maken en er wordt gewerkt met complexere scenario’s.

In de volgende fase, fase 3, vliegt de drone volledig autonoom. Naar verwachting is de pilot over circa zes maanden afgerond. Dan neemt de SBIM, de opdrachtgever van het project, een definitief besluit over het vervolg.

Het droneproject voldoet aan alle van toepassing zijnde wettelijke voorschriften en regelgeving. Zo zijn de dronepiloten gecertificeerd en wordt er gevlogen met een door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verleende vergunning.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.