- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEen hartveroverende Edelweiss

Een hartveroverende Edelweiss

- Advertentie -

Delen

Scylla Tours AG realiseerde de Rhine­cruiser Edelweiss voor Thurgau Travel AG in het Zwitserse Weinfelden. Shipyard Vahali Belgrado leverde het casco. Dolderman installeerde voortstuwing en Da Capo comfort. Deze 110 meter lange vakantiedroom onderscheidt zich na 21 nieuwbouwcruisers opnieuw in een type ‘Scylla-anders’. Bij de uitvoering van dit schip speelden de ‘makers’ met ruimte en techniek, waarmee een transparante ruimtelijkheid is gecreëerd voor 180 gasten en dit mps Edelweiss voor een groter publiek in de snel veranderende reiswereld aantrekkelijk maakt.

 

Langs de Dordtse toren. (foto’s Johan de Witte)

Menig verliefde jongeman heeft hoog in de Zwitserse Alpen het hart van een meisje veroverd door een edelweiss voor haar te plukken. Déze 4plus-sterren-Edelweiss beroert het hart van jong en oud op rivierniveau! Want waar vind je nu een ronde draaischuifdeur-sluis van glas voorin de lounge die het voor gasten mogelijk maakt om een luchtje te scheppen of bij het aan en afmeren de crew op de vingers te kijken. Het is maar dat u het weet: het voordek is voor deze unieke draaideursluis een tikje naar voren aflopend geconstrueerd voor afwatering.
Nu we het toch over deuren hebben …die zwaaien hier in de openbare ruimten op afstand als een welkom open. Voor info en highlights van dit schip wachten we in het Jungfrau restaurant – één van de twee – op Robert Reitsma. Hier is het kleurig meubilair de eyecatcher in harmonie met de rust van plafond en gordijnen. Zoals in een atrium laat de vloer tussen ramen een opening voor lichtval in het onderliggende Matterhorn restaurant.
Design, grootse plafonnières en een ‘drie etage hoge bloemenboom’ in het open centrum van de wenteltrappen zijn het werk van Martha Reitsma en binnenhuisarchitecte Cathy Schröder. Herkenbare ambitie tot in detail! De split-level-vloer- niveaus creëren een routing op dit schip waardoor meerdere wegen naar Rome leiden, evenals ze de illusie van meer dan drie dekken oproepen. De bar ligt hierbij zo centraal als een rotonde!

Uniek
Projectmanager Robert Reitsma schuift aan en vraagt “of we deze Edelweiss van binnen edel en buiten wit vinden”. Als ons kwartje valt, melden we dat we nog maar een deel gezien hebben en zijn onder andere erg nieuwsgierig naar de schitterende glazen lift in de verplichte brandvrije- en waterdichte zone.
Robert: “Wij streven voor onze passagiers naar een vrije zichtlijn van voor tot achter over de as van het schip. Wanneer je dan een lift plaatst in deze zichtlijn moet hij transparant zijn en de verplichte brandscheiding eveneens. Deze bestaat gedeeltelijk uit staal en brandvrije deuren, echter ter plaatse van de lift uit tweemaal 16 mm glas met folie. De leverancier, Het Anker uit Schelluinen, produceert overeenkomstig de eis van Lloyds een tweede glazen wand overeenkomstig de originele afmeting. Lloyds test deze met 1 Bar. Daarna wordt het glas horizontaal geplaatst en met een stalen, 8 kilo zware kogel, vanaf 6 meter hoogte drie maal getest op sterkte. Lloyds gaat nu eenmaal niet over één nacht ijs en zo blijft innoveren altijd spannend. Kijk bijvoorbeeld naar de draaideursluis. Voor zoiets aan boord functioneert en is goed bevonden, blijft het spannend en houdt het je wakker”, volgens Robert.

 

Robert Reitsma overhandigt de sleutel aan kapitein Van Eck.

Achter de coulissen
Tijdens het Scylla Tours gebruikelijke en feestelijke ‘rondje eiland Dordt’ gidsen de Dolderman-inbouwers Hans Janssen en Rob Dekkers ons door het schip waarbij een blik achter de coulissen verbaast. Deze ‘equipment jongleurs’ installeren op de millimeter, sparen ruimte waar mogelijk maar zijn niettemin onomkoopbaar betreffende serviceruimte. Netheid en afwerking voeren hier competitie met de sterren van de keuken. Het zijn installatiekunstenaars, verdacht van hobbyisme, geregisseerd door Dolderman!
Natuurlijk zien we hier het ‘Scylla bootje- bootje systeem’ terug waar de volledige Caterpillar met Veth-Thruster voortstuwingsunit, door Rubber Design flexibel van het casco is uitgevoerd en waarbij de frames als decibelgeleiders sterk op retour zijn.
Onderin het schip kijken we in een technische ruimte door een patrijspoortje waarin zich afvalwater verzamelt. Dit systeem heeft vier trappen – inclusief de biologische fase en membramen – en pompt per etmaal zo’n 40 ton schoon water overboord. Verderop zijn de knooppunten van Rullens elektriciteit en de audiovisuele installatie van Bampro bijvoorbeeld ronduit indrukwekkend. Klimaatservice heeft zijn omvangrijke equipment grotendeels verstopt, maar aangenaam voelbaar gemaakt.

Niet één is hetzelfde
In het voorschip lopen we door de Ahorn-keuken met fraaie apparatuur en slimme routing naar de voormachinekamer. Hier, ofwel door het schip, is extreme engineering toegepast in harmonie met alle installateurs. “Alles vraagt zijn plek, maar met een gezamenlijke ruimte­besparende aanpak kunnen er veel makke schapen in een hok”, volgens Janssen.
We treffen Huub Duizer en Wout Egas aan de reling als we Dordt passeren, waarbij de dialoog niet de historie van de stad betreft maar die van Scylla Tours in relatie tot Scheepstimmerbedrijf Da-Capo. “Inmiddels hebben we voor Scylla Tours vijftien schepen voorzien van comfort en sanitair et cetera. Niet één hetzelfde! Met Scylla’s uitvoering in combinatie van veranderende wetgeving voor de moderne Rhinecruiser is veelal een toon gezet in de branche. Met Reitsma werken is een voortdurend innoverend proces. Dat werkt stimulerend en blijft een uitdaging voor onze mensen. Aan deze Edelweiss hebben we met zo’n dertig man gewerkt en we zijn trots op het resultaat.”
Voor Vahali Shipyard is elk casco eveneens: tekening aanpassen en anders indelen. Dat bewijst het volgende 135 meter lange schip dat voor Scylla Tours op stapel staat en met slechts 71 luxe suites kandidaat is voor vijf sterren!
We kijken nog even in de stuurhut naar een ongelooflijk mooie lessenaar en wensen kapitein Cornelis van Eck en alle opvarenden van de Edelweiss een goede vaart.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -