Shipyard Trico BV te Rotterdam realiseerde de duwboot Kuldipsingh 02 voor de Kuldipsingh Group in Paramaribo. Het casco rolde van de helling bij Gebr. de Jonge van Shipyard Kladovo in Servië, arriveerde echter met vertraging in Rotterdam voor installatie. Shipyard Trico en onderaannemers staken de koppen bij elkaar en gingen hurry-up aan de slag waardoor de duwboot in vier weken is afgebouwd en vertraging gerepareerd werd.
De Kuldipsingh 02 wordt in Antwerpen aan boord van een zeeschip getakeld met bestemming Paramaribo om op de Surinamerivier voor zand- en steentransport te worden ingezet. Een stapel Binnenvaartkranten ‘passagiert’ gratis mee om de maritieme collega’s aan de overkant van de plas te informeren.
President Switrang Kuldipsingh kwam in contact met Shipyard Trico omdat hij op zoek was naar maritieme kennis en waarde hecht aan kwaliteit en opschieten. Zijn relatie met de werf is zestien maanden oud en hij heeft inmiddels twee duwboten afgenomen, een kraanschip, vier pontonbakken en een derde grotere duwboot staat reeds in de spanten.
In 1992 telde de familiefirma 35 medewerkers, nu 800 verdeeld over acht bedrijfsonderdelen. Met acht gespecialiseerde bedrijven is de Kuldipsingh Group toonaangevend op het gebied van onder ander bouwmaterialen, beton, sanitair en glas voor de doe-het-zelver en professionals.
Sterk is de firma in advies en transport evenals export van materialen. Kuldipsingh heeft eigen zand- en steenwinning. Verkoopt en verhuurt graafmachines en kranen. Kuldipsingh heeft eveneens een veilige eigen drive-tru exchange met uiterst gunstige koersen. De firmaslogan: ‘build it, fix it- think Kuldipsingh’ heeft inmiddels bekendheid zowel binnen als buiten de grens van Suriname.
Ontwikkelingen
In gezelschap van John van de Wijgaart ontmoeten we Kuldipsingh als hij een weekje in Holland is voor zaken, ofschoon hij geen dag verzuimt om het bouwproces van zijn duwboot te volgen! Kuldipsingh – derde generatie in de familieonderneming – zegt: “Met inmiddels twee kraanschepen en verschillende duwcombinaties hebben we ons in materiaalaanvoer onafhankelijk gemaakt. We winnen continu zand uit de bovenrivier in Carolina en lossen dat zo’n 60 kilometer stroomafwaarts in Dijkveld. Het is een getijderivier die gedeeltelijk door een ‘Melkweg’ verlicht oerwoud stroomt, zandbanken en bruggen kent en derhalve varen met duwvaart om maritieme ervaring vraagt.”
“John van de Wijgaart hééft dát en deelt dit met voor ons aanvullende medewerkers, middels opleiding hier in Holland. John denkt met ons mee als een partner! Een samenwerking waar we mee vooruit kunnen.”
Suriname kent geen recessie en groeit economisch 5 à 6 procent. De rente staat zoals in heel Zuid-Amerika rond de 12 procent. Bekend om de bauxietwinning exporteert Suriname onder andere koffie, katoen, suiker, cacao, hout en landbouwproducten. Jaarlijks wordt er zo’n 30 tot 40 duizend kilo goud uit de bodem gehaald. Een buitenlandse firma investeert 1 miljard voor een tweede goudmijn. De Staatsolie Maatschappij Suriname wint en verwerkt aardolie. In de Atlantische Oceaan voor de kust van Suriname en buurland Guyana ligt een gigantisch olieveld dat volgens schattingen van de United States Geological Survey 16 miljard vaten olie en aanzienlijke hoeveelheden aardgas bevat. Hierdoor neemt de offshore business toe, waarin de Kuldipsingh Group participeert door een 250 meter lange kade te realiseren en eventuele bijkomende faciliteit.
Risico durven nemen
Onze vraag welke eigenschap noodzakelijk is om in Suriname een groot bedrijf te leiden wordt onderbroken door een actueel bericht op zijn handy: Duitse RWE neemt voor 40 procent deel met boringen in blok 52. Kuldipsingh licht toe dat het een investering betreft van 25 miljoen en het gebied zo’n 120 mijl uit de kust ligt met dieptes van 25 tot 1000 meter in het Guyana/Suriname resort. “De verwachtingen zijn hoog gespannen. Het gaat om veel geld, wanneer de politiek daar goed mee omgaat, kan de regio economisch profiteren”, volgens de ondernemer, voordat hij onze vraag weer opneemt. “Vanzelfsprekend moet je onze ondernemerswereld met z’n vele culturen doorgronden. Coördineren en beslissingen delen helpen daarbij. Ik kan op veel schoolgenoten rekenen als medewerkers. Ook mijn vader draait in het bedrijf nog volop mee.”
“Iedere groep heeft haar verantwoordelijkheden en eigen beslissingbevoegdheid. Hoewel we een universiteit hebben is het aanbod voor hoogopgeleide medewerkers niet altijd voldoende. Studenten moeten hun master in het buitenland halen. De rode draad in ondernemen is niet anders dan in Nederland en bestaat uit risico durven nemen, veel uren maken en betrouwbaar zijn in afspraken.”
Inspiratie opdoen langs het tropisch witte strand van Braamkolk blijkt voor Switrang Kuldipsingh een illusie. Vakantie kent hij nauwelijks en de weinige vrije tijd brengt hij graag thuis door met familie.
Zonnetent
Wanneer we voor de techniek aan boord willen kijken, zegt projectleider Henri Kruisinga: “Praat met Rick Wubs, die heeft zich in dit project vastgebeten.”
Rick een uiterst kalme en met deze opdracht gelukkige mbo-stageloper van het STC vertelt: “Deze duwboot heeft de bescheiden afmetingen van 16 x 7,50 x 1,90 meter, maar is groot in uitvoering. Alles zit erop en eraan. Hier en daar zelfs extra, zoals royale Blokland water- en gasoliekoelers om de hoge temperatuur buitenboord te houden. De absoluut noodzakelijke zonnetent op het bovendek dreigde de draaicirkel van de kraanbalk en bijboot te belemmeren, maar dat is weggestuft door een technische oplossing.”
“Het is interessant om betrokken te zijn bij de afbouw van een duwboot die in een installatietijd van vier weken aan zijn proefvaart toe is.” Overigens: Rick gaat nog drie jaar door voor zijn hbo scheepsbouw, dus zullen we nog van hem horen.
Caterpillars
Zelf duiken we de machinekamer in. De voortstuwing bestaat uit tweemaal C18 Caterpillar, elk 610 pk sterk. In het midden twee C 2.2 Caterpillartjes. Het zijn kleine 1800 toeren-motoren die niettemin als generator 35 kVA leveren. Voorin de koelers, pompen en manifolds. Het geheel is ruimtelijk. Met uitzondering van airco zijn de verblijven eenvoudig, praktisch en duurzaam. DSB Interbouw BV heeft hier een opvallende royale douche en handige keuken ingetimmert.
Aan de fraaie kolomstuurhut hangt het label van EBR. Voorzien door EMS van een magnifieke RVS en kunststof lessenaar met Radio Holland-apparatuur, promoveerde deze stuurhut in the place to be. In combinatie met Van der Velden-stuurwerk veroorzaakt de Kuldipsingh 02 bij kapiteins een vaarwaterbrede smile!
(Johan de Witte)