- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwWin-win-situatie bij ombouw enkelwandige Oceanic naar dubbelwandige tanker

Win-win-situatie bij ombouw enkelwandige Oceanic naar dubbelwandige tanker

- Advertentie -

Delen

Scheepswerf Jooren heeft een uitstekende naam opgebouwd met het dubbelwandig maken van enkelwandige tankers. Groot voordeel van directeur Cees Jooren en zijn team is dat het complete schip, dus inclusief casco, gebouwd wordt op de eigen scheepswerf in Werkendam. 
Op de beurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem kreeg Jooren vorig jaar op zijn stand bezoek van de Belgische familie Patrick Dumetier. Met hun dubbelwandige tanker Bretanic en de enkelwandige tankers Pacific en Oceanic varen ze onder de naam Pacific Transport SA onder Luxemburgse vlag. Zij wilden hun tanker Oceanic dubbelwandig maken en waren daarover in gesprek met een buitenlandse werf. Die onderhandelingen daar verliepen dermate stroef dat de familie Dumetier na een aantal gesprekken besloot de opdracht te gunnen aan Scheepswerf Jooren. Een simpel rekensommetje maakt duidelijk dat hier sprake is van een win-win-situatie, want Patrick Dumetier betaalde voor de ombouw en opwaardering van de Oceanic nog niet de helft van de aanschafwaarde van een nieuwbouwschip.

(foto Jan Hoek)

Opgewaardeerd
De Oceanic was een enkelwandige tanker van 110 x 9,50 meter en is door Jooren omgebouwd naar een dubbelwandige tanker van 86 x 9,50 meter. Op de scheepswerf werd een compleet nieuwe middensectie gebouwd.
Eigenaar Patrick Dumetier vertelt over zijn ‘nieuwe’ Oceanic: “Met een vaargebied in België en goede contacten in Parijs is een schip met een lengte van 86 meter beter geschikt. De Oceanic is verder echt opgewaardeerd; onder andere het laad-/lossysteem is vernieuwd; er is ladingverwarming aangebracht met spiralen en een verwarmingsketel in de machinekamer, waardoor we een breder ladingaanbod hebben en de boegschroefinstallatie is diesel-elektrisch gemaakt. Dankzij een prijs van minder dan de helft van een nieuwbouwschip, maakt het de exploitatie van de tanker aanzienlijk eenvoudiger.”

Zurig goedje
Inmiddels is Jooren begonnen aan het volgende turnkey-project enkelwandig naar dubbelwandig. Het betreft de Maaspoort, ex Lloyd Maaskade, een tanker van 110 x 10,50 meter die eveneens teruggebracht wordt naar een lengte van 86 meter. Cees Jooren zegt verder over de werkzaamheden: “Een belangrijk onderdeel is de plaatsing van rvs duplex ladingtanks. Met het schip is zes à zeven jaar lang vloeibaar tarwemeel vervoerd. Dat blijkt een agressief, zurig goedje te zijn dat de enkelwandige tanks langzaam maar zeker aan het opvreten was. We hebben de hulp ingeroepen van een materiaaldeskundige en die kwam uit op rvs duplex tanks. Ook het laad/lossysteem wordt van rvs en voorzien van nieuwe pompen.”
Scheepswerf Jooren zit in de luxe positie van een zeer goed gevulde orderportefeuille. Naast de bouw van twee pontons van 40 x 10,50 en twee duwbakken van 40 x 9,50 meter gaat Jooren voor Bek & Verburg met de Invotis VIII het zevende kraanschip op rij bouwen voor de Rotterdamse afvalverwerker. Vorig jaar werd voor dat bedrijf ook nog een kraanduwbak gebouwd.

Europe@Work
Daarnaast ligt de helling nagenoeg het hele jaar door vol voor onderhoud en reparatie aan alle typen binnenvaartschepen. Cees Jooren denkt wel te weten waar het succes van zijn scheepswerf vandaan komt. Hij legt uit: “Onze meerwaarde is het leveren van een compleet product, waarbij we nauwgezet naar de positie van de klant kijken. Wij maken een op maat gesneden product voor een scherpe prijs en een goede levertijd.”
“Sinds vier jaar beschikken we onder de naam Europe@Work in Werkendam over een eigen uitzendbureau. We halen goede mensen naar Nederland die we eerst in testlokalen in onder andere Hongarije en Polen hebben getest. Het gaat met name over cascobouwers, lassers, conserveerders en elektriciens, die we na aankomst in Nederland ook nog testen en bijscholen in eigen testlokalen op onze werf. Voor Europe@Work zijn momenteel zo’n zestig à zeventig werknemers in de regio werkzaam, waarvan we door de uitgebreide testen vooraf weten dat het vakbekwame en goed gemotiveerde medewerkers zijn.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -