Na een ruimschoots geslaagde beladen proefvaart heeft schipper Danny Fernhout vanuit Willemstad met het ms Zijpsche Gat koers gezet naar zijn losadres in Roeselare. En nu de reis er op zit ligt het schip nog twee dagen bij Bodewes Binnenvaart B.V. in Millingen aan den Rijn op de plaats waar het in iets meer dan drie maanden werd afgebouwd. Danny heeft de eigenschappen van het schip inmiddels leren kennen en is er geweldig mee in zijn sas.
(foto’s Hans Heiligers)
De Zijpsche Gat ligt naast een identiek casco van een Damen River Liner van 110 x 11,45 meter waarvan de afbouw negen weken terug is begonnen met dezelfde leveranciers en onderaannemers. En ook dezelfde kleur van de denneboom is al aangebracht: het paars waarbij de gele belijning en scheepsnaam zo goed afsteekt. We kennen het van de Tesco-schepen van Johan Overmeer.
Derde generatie
We vinden diezelfde kleuren terug op het visitekaartje dat we enkele dagen later van Johan krijgen in zijn Amsterdamse kantoor langs het IJ. We zien daarop de bedrijfsnamen die zijn ondergebracht binnen de Overmeer Transport Group. Dat zijn KN Overmeer & Zn BV te Amsterdam, Overmeer Rotterdam BV, Overmeer Schifffahrt & Transport GmbH in Preussich Oldendorf – Getmold. En in het Franse Bray sur Seine is Overmeer Transport Fluvial & Logistique Sas gevestigd.
De indruk die wij van de Amsterdamse locatie hebben doet ons denken aan de dealingroom van een effectenbeurs: veel drukte, beeldschermen, telefoon en overleg in alle talen. In totaal werken op die manier ruim 25 medewerkers op de gezamenlijke bevrachtingskantoren. Langs de wand van het kantoor zien we onder meer certificaten van NIWO, ISO 9001, Lean & Green voor duurzaam transport van Transport & Logistiek Nederland en het kwaliteitsprogramma van het Productschap Diervoeder voor het transport van ‘food & feed’-producten.
We realiseren ons dat we te gast zijn bij een onderneming die zich reeds drie generaties heeft onderscheiden in de markt. Grootvader Overmeer begon in 1948 zijn dienstverlening vanaf de beurs in Amsterdam. Johan nam begin tachtiger jaren de onderneming van zijn vader over en zette enkele stevige toekomstgerichte veranderingen in gang. Daarmee groeide bevrachter Overmeer uit tot een volbloed logistieke dienstverlener. De Overmeer Transport Group onderscheidt zich daarmee in positieve zin voor verzender en vervoerder zodat ze volop kunnen profiteren van Overmeers contacten in de Europese vervoersketens.
Die zijn breed georiënteerd, diep verankerd en steeds gericht op meedenken en creëren van toegevoegde waarde voor de aanbieders van de lading. Het houdt bij Overmeer niet op als de goederen uit het schip zijn gelost. Ook aansluitend vervoer, opslag en order picking en uitleveren is dagelijkse kost. Overmeers certificaat voor professioneel wegvervoer is afkomstig van de stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie.
Positiever
Overmeer was de eerste met een online beurssysteem dat voor iedereen vrij toegankelijk op de site stond en dat werkt nog steeds prima. We zien op het scherm ladingaanbod met brede Europese bestemmingen, van noord tot zuid, van Moezel tot het laatste stuk van de Donau.
Overmeer heeft een hechte groep klanten waarmee ze een jarenlange stevige relatie onderhouden. De medewerkers kennen daarom de meeste scheepseigenaren persoonlijk. Dat geldt ook voor hun verhalen en zorgen. Hoewel die niet worden ontkend overheerst er op kantoor toch een positieve sfeer. Overmeer is op grond van alle contacten in de markt van mening dat we na volgend jaar met een veel positievere blik naar de toekomst kunnen kijken.
Het beste bewijs van die visie heeft Overmeer vertaald naar de Zijpsche Gat die thans als eerste nieuwbouwschip binnen de eigen vloot wordt geëxploiteerd. Het tweede en derde schip volgen na drie tot zes maanden, want er is toenemende belangstelling voor dit soort schepen. “Een goede keus”, horen we.
Naast zakelijke contacten heeft Johan Overmeer ook veel overleg met maritieme opleidingsinstituten. Laatst heeft hij zich als een van de ambassadeurs samen met Han van Roozendaal van het Onderwijs Centrum Binnenvaart ingezet voor een spetterende dag voor ruim twee honderd jongelui op de Kromhout werf in Amsterdam waarbij een ‘toolbox’ voor zorgleerlingen werd gepresenteerd. Als het aan Johan ligt rust hij niet voordat het beroep van matroos of schipper in dezelfde adem wordt genoemd met dat van brandweerman, chauffeur en treinbestuurder. “Er komt flink veel vergrijzing op ons af in de branche”, zegt hij. “Als het mee zit krijg je voor tien pensionado’s hooguit een enkeling terug.”
Ook binnen zijn vele Europese contacten blijft deze succesvolle en altijd positief ingestelde ondernemer het als zijn taak zien om waar het ook maar kan de binnenvaartbranche te promoten en zich daarvoor onverminderd en in de volle breedte te blijven inzetten.
(Hans Heiligers)