Het Mer-Blue 86 x 9,50 casco is op de Shipyard Begej in Servië gebouwd en heeft het ontwerplabel van Mercurius Scheepvaart. De Gerlien – van Tiem BV was voor de afbouw verantwoordelijk. Het eigendom van het schip ligt bij M-factor BV en Vof Mer-Blue waar Adriaan Verschoor aan het roer staat. Het ambitieuze voornemen van Mercurius Scheepvaart om 25 van deze identieke milieuvriendelijke schepen te bouwen, wordt in verband met de recessie gefaseerd uitgevoerd.
Small Business Innovation Research
In 2007 maakten acht bedrijven uit de sector aanspraak op de voorwaarden van het Small Business Innovation Research (SBIR) programma. Vier ondernemingen werden geselecteerd voor fase 1. Twee hiervan zijn doorgegaan naar fase 2. Eén hiervan was Robert Zimmerman. Hij startte een onderzoek in samenwerking met universiteiten en verladers, keek naar uitvoering en opleiding met de vraag van hoe krijgen wij een goed schip op kleine vaarwaters wat duurzaam, schoon, zuinig en waar ook geld mee te verdienen is. Dit type schip is hierop het antwoord en heeft zijn entree reeds met de Mer-Green gemaakt.
Deze Mer-Blue is geschikt voor het vervoer op kleine vaarwegen, evenals voor verladers en containerterminals die behoefte hebben aan frequente aan- en afvoer van kleinere hoeveelheden lading. Dit bijzonder duurzame concept is uitgerust met een 750 pk Volvo Penta voortstuwingsmotor, katalysator en roetfilter alsmede de boegschroefmotor dragen het label van Terlouw Rotterdam. Het Stuwa-roersysteem is van De Waal. Het project komt tegemoet aan de wensen van zowel de overheid, verladers als milieu.
Doordacht
Projectleider Eric Rietveld van De Gerlien – van Tiem: "De afbouwopdracht, met medewerking van Mercurius Scheepvaart bouwbegeleiding en support van Adriaan Verschoor viel voor ons in de categorie makkelijk. Opvallend is de goede voorbereiding voor afbouw en strakheid van het casco. Bovendien hield Lloyds de vinger aan de pols en Werkina installeerde de elektrische installatie.”
De boegschroef is vanzelfsprekend een van Tiem met kanalen. Eric, die vanaf het voordek bij zijn ouders in opleiding ging voor commerciële economie, zegt: “Van Tiem is sterk in coördineren en scheepsbouw. Deze week kregen we de definitieve opdracht voor het bouwen van een 135 meter passagiersschip waarvan het casco in Nederland gebouwd wordt." Juiste man op de juiste plek.
In de haven van De Gerlien – van Tiem ligt een enkelwandige tanker die dubbel wordt; in het dok wordt een schroef gewisseld; een paar reparatieschepen liggen er altijd wel.
Samenwerking
Adriaan Verschoor is eveneens eigenaar van de Martie (ex Lingehopper) waarmee hij een containerdienst onderhoudt op Tilburg. Vorig jaar zette hij samen met Robert Jan Zimmerman zijn handtekening onder een intentieverklaring voor de bouw en exploitatie van deze Mer-Blue. Adriaan ging mee om met het zusterschip Mer-Green op de Donau proef te varen. Hij kwam, zag en besloot!
Ook deze Mer-Blue is een bijzonder strak schip en fraai afgewerkt. Het glimt niet slechts van lakverf maar ook van kwaliteit en aandacht voor detail.
(foto’s Johan de Witte)
Adriaan wijst ons op een aantal bijzondere eigenschappen en uitvoering van het schip zoals het goed dragend model met een vol voorschip maar zeer scherp achterschip, een campagne-opbouw over scheepsbreedte, de 4 meter kruiplijn (buiten de ballastcapaciteit) in combinatie met de kolomstuurhut aan dek en 50 centimeter hydraulisch inzakbare autokraan, royale ingangen/trappen naar verblijven en machinekamer, slimme luchtverversingskanalen, royaal achterdek waar de autokraan in scheepsbreedte kan worden geborgd, bijna verscholen vierkante spudpalen in het achterschild en voorroef, twaalf reefer-aansluitingen, ramen die naar het achterschip iets kleiner worden en snelheid suggereren.
Een doordacht afwijkende uitvoering met fraaie, zeer goed afgewerkte accenten. De woningbetimmering van Engelaer Scheepsinterieurs is met kwaliteit en duurzaam uitgevoerd. Een relatief klein schip met grote mogelijkheden die rendement beloven! Samen met zijn zoon Matthias, die zich op het STC in leren/werken verdiept, gaat Adriaan met de Mer-Blue in een containerdienst op Tilburg tegenover de Martie.
Volvo Penta
Volvo Penta staat prominent op het ‘milieupodium van weg en water’. Terlouw Rotterdam is een Authorized Volvo Penta Center en verzorgt sinds 1924 wereldwijd service en onderhoud aan industriële toepassingen, scheepvaart, binnenvaart en offshore (zowel olie- als gasplatforms). Terlouw heeft Volvo Penta-artikelen op voorraad en is het aanspreekpunt voor servicedealers en consumenten.
Terlouw ‘sleutelt’ aan op maat gemaakte systemen voor reductie van schadelijke gassen, roetuitstoot en het reduceren van brandstofverbruik voor ‘schoner’ varen. Systemen die zijn goedgekeurd door Volvo Penta! Voor de Mer-Blue leverde Terlouw Rotterdam een Volvo Penta D16-750, Twin Disk 5170 gearbox en een SCR-POC systeem. De bijbehorende koeler en motorbediening alsook de Volvo Penta.
(Johan de Witte)