Er is zon, blauw en wit aan de hemel met een stijve bries vanuit het westen als Gabriëlla Somers op 22 juni in Antwerpen onder regie van aalmoezenier Bernard van Welzenes het schip doopt: “Ik wens u en bemanning een behouden vaart en noem u Somtrans XXX”.
De wind blaast het feestelijk bouquet van de niet tegen de scheepshuid opgewassen fles champagne, als appetizer over het terras waar de handen op elkaar gaan voor de charmante barge operator van Somtrans NV. Het schip wordt ingewijd door de aalmoezenier en Ronald Somers met een puts dokwater, aangereikt door de cascoleverancier George Rensen. De 135 x 15 meter en 6.384 ton grote tanker ligt erbij als een visitekaart voor de crew en afbouwfirma TeamCo.
Verrassing en opwinding ontstonden toen na een rondleiding over het schip door Ronald Somers een ticket aan de gasten werd gegeven voor een helikoptervlucht boven de Antwerpse haven, en wel direct!
‘Amay’, eersteklas vliegweertje. Vanaf de kunstmatige heli-startplaats naast De Ark het luchtruim kiezen voor tien minuten Antwerpse haven is een buitengewone ervaring. We zijn nog maar nauwelijks op hoogte of zien schepen in zilverwater de Royersluis binnen drijven. De Samga wordt gereduceerd tot een silootje. Dokken, kranen, fantastisch die schepen voor de Kattendijk, over bakboord de Kallosluis, Lillobrug aan stuurboord over de piloot zijn schouder, waarna de fotogenieke Doelcentrale rondom in het groen en stoom tegen de blauwe lucht de aandacht eist.
Er is geen tijd om te praten, decibels zijn hier niet bescheiden, kijken en foto’s maken. 180 graden rond, een duik in een luchtzak, neus naar beneden, trilling of de schroefasbus eruit ligt en door het kanaaldok, vervolgens 6e havendok op koers naar de Somtrans XXX.
Even later staan we opgetogen in het gras na te genieten van de dimensie van Antwerpen-maritiem in vogelvlucht. Dank u wel, piloot. Schitterend! Vooral blijven doen, Somtrans, en met name Patricia Waem wordt bedankt voor de vluchtcoördinatie!
Verwend
Terug met beide benen op het trunkdek blijkt de Somtrans XXX iets minder spectaculair dan een cockpit, ofschoon ze glimt van installatiekwaliteit. We komen kapitein Roy Kremer tegen in kostuum en complimenteren hem dat zijn schip er keurig netjes uitziet. “De jongens wilden per se goed tevoorschijn komen op deze open dag. Het kostte wat extra uurtjes, maar hoewel er nog een aantal dingen resteren, lijkt het af.”
(foto’s Johan de Witte)
Roy staat al vijf jaar op de Somtrans-loonlijst. Zijn filosofie is comfortabel werken en leven maar ook thuis zijn aan boord. Levenspartner Cindy vaart mee en wil nog wel even kwijt dat ze “verwend is met een schitterende woning”, door Verveer Scheepsbetimmeringen BV gerealiseerd en ingericht door Dik den Hollander.
De relatie Somtrans – Anglo Belgian Corporation bewijzen twee groene 6 cilinder-motoren in de machinekamer. Kenmerk van deze ruimtelijke machinekamer is duurzaam, dat wil zeggen: alles erop en eraan zonder toeters en bellen. Deze kwalificatie past overigens niet op de inrichting van de Kampers-stuurhut. Zoals op elk schip is de beste plaats aan boord technisch, comfortabel evenals sophisticated ingericht. Een vorstelijke werkplek!
Uniform
Onmogelijk te missen op zo’n open dag zijn Ben Grootenboer en Alain Blanckaert, beiden van de Somtrans technische dienst, die met dertig firmaschepen niet achterover hoeven te leunen. Ben: “Afbouwen bij TeamCo gaat volgens ‘t boekje. Het is een team dat weet waar ze over praten.”
“De Van der Velden-roeren blijven manoeuvreer-technisch verbazen. Betreffende equipment en installatiesystemen houden we zo veel mogelijk uniformiteit aan. Niets is dan vreemd en je hebt reserve in het magazijn.”
Zo was Werkina er voor elektriciteit. De leidingstraat realiseerde Veka Piping en Verhaar houdt met twee krachtpatsers het voorschip in bedwang. TeamCo heeft van Somtrans NV nog opdracht eenzelfde schip af te bouwen, waarna twee van 135 x 16,20 meter volgen.
De firma-slogan ‘Onze vlag dekt uw lading’ werkt als we de blik op het water richten. Met de meer dan 110.000 ton die de NV Somtrans in beweging houdt, is er op de rivier altijd wel een ‘speler’ met het geel-rood signaal in beeld. In nauwelijks 25 jaar heeft de NV Somtrans zich ontwikkeld als een sterke rederij.
(Johan de Witte)