In 1981 heeft het instituut voor beroepsonderwijs van de provincie Luik het ms Libertas ingezet als eerste schip voor de binnenvaartopleiding in Wallonië. Dit oorspronkelijk in 1921 bij scheepswerf Boot in Vrijenban (Delft) onder de naam Duinkerken gebouwde schip kreeg daartoe een grondige aanpassing en renovatie. De exameneisen voor de leerlingen werden steeds aangepast aan de actualiteit maar dat kon van de uitrusting en techniek van het inmiddels 91-jarige schip niet worden gezegd. Overigens verkeert de spits van 38,62 x 5,07 meter in perfecte staat van onderhoud.
De doopmeters kijken naar een resolute doop door Pascal Roland. foto’s Hans Heiligers)
Vandaar dat de provincie Luik vorig jaar de funding regelde voor een nieuwbouwkoppelverband waarop de leerlingen van de Ecole polytechnique de Huy onder de meest ideale omstandigheden en de laatste technieken hun opleiding kunnen volgen. De opdracht werd vorig jaar in mei gegund aan scheepswerf Jooren in Werkendam die met het ontwerp, de prijs, kwaliteit en levertijd aan alle criteria voldeed.
Cees Jooren zegt daarover: “Wij waren blij met de opdracht waarmee onze werf een project kon realiseren dat toonaangevend is binnen de opleiding van een jongere generatie maritiem personeel. Dat is van groot belang voor de binnenvaart en daarom hebben wij dan ook niets nagelaten om in dit project al onze kennis en vakmanschap in te brengen.”
Tijdens de bouw hebben ze in Werkendam hun vaardigheden van de Franse taal behoorlijk kunnen ophalen, vertelt Martin Jooren. Dat begon al bij het bestek naar het ontwerp van Multi Projectexperts uit Temse. Dat voorzag in de details voor de bouw van een (duw-)
passagiersschip van 50 x 5,75 meter met een verblijf voor twintig leerlingen en vier bemanningsleden. Het uiteindelijk certificaat gaat verder en voorziet in de vaart met maximaal vijftig passagiers.
Werkplaats
Menig restaurant in de omgeving van Huy zal jaloers zijn op de keuken en de daarbij horende vierkante meters in het moederschip. De maaltijden worden geserveerd in een ruim verblijf dat eveneens dienst doet als instructielokaal. Het stuurhuis is ingericht met accenten op bediening door de leerlingen waarbij de leraar vanuit een strategisch punt langs de zijlijn de instructies geeft en het overzicht houdt.
De bak van 34 x 5,75 meter is een gecombineerde simulatie van zowel een met luiken gedekt drogeladingschip (achter) als een dubbelwandig type C-tankschip (midden). Daarnaast beschikt het voorschip over een werkplaats waar de leerlingen elkaar niet in de weg lopen en praktijkgericht kunnen sleutelen: het ontbreekt daar werkelijk nergens aan.
De bak kan volledig en zonder enige beperking zelfstandig navigeren. Ook daar wordt in het stuurhuis op dezelfde wijze lesgegeven als op het moederschip. Het afmeren met beide schepen wordt vergemakkelijkt door Van Wijk-spudpalen.
Doop
Op de dag van de doop liggen de Province de Liège I & II feestelijk afgemeerd langs het vorige opleidingsschip Libertas, dat aan de kade van het schoolgebouw ligt. Vanaf de Libertas zal de doopplechtigheid worden ingezet. Op een onderlinge afstand van enkele meters hangen de twee flessen nog even in ruststand tot de doopmeters aan hun voorgenomen plechtigheid beginnen.
Eerst worden er nog wat woorden besteed aan de financiers, de ontwerper, leveranciers en ook aan Pierre Roland. Hij voer bijna twintig jaar als kapitein op het ms Libertas en bracht zijn ervaring in bij het ontwerp van de Province de Liège I & II, waarop zijn zoon Pascal Roland tot kapitein werd benoemd.
Cees Jooren, Carlos Maenhout, Pascal en Pierre Ronald (vlnr).
Door de geringe zwaailengte van de flessen tussen het gepensioneerde opleidingschip en de nieuwe combinatie blijken ze onder veel hilariteit op geen enkele wijze stuk te krijgen tegen de wand van het schip. Nood breekt wet, Pascal Roland neemt de fles van de doopmeter over en met de hals van de fles in zijn kapiteinshand slaat hij de fles stuk tegen de rand van het dek van de Province de Liège I. Ook de Province de Liège II ondergaat zonder verder overleg op dezelfde wijze zijn doop.
Veel bekenden
Onder de gasten zijn veel bekende leveranciers. Arjan Vlot van de SKB group; die leverde leidingen, pompen en appendages. Hoewel de tanks voor de lessen slechts met water worden gevuld, is er strikt onder originele, sluitende certificering geleverd. René Stout van Oechies zien we ook. We maken hem complimenten voor de wijze waarop zij aan boord hun werk hebben opgeleverd. Overal waar je bundels met bekabeling ziet kom je om de 10 centimeter een tie wrap tegen.
Carlos Maenhout heeft als managing director van BMT Techmar de survey gedaan voor de provincie Luik’ ook hij is tevreden met het resultaat dat Cees Jooren en zijn medewerkers hebben opgeleverd. Ook zijn er bij het onderwijs betrokken gasten, zoals Leo van der Valk van het maritiem college Velsen en Rob van Reem van EDINNA, de koepel van Europese maritieme opleidingen. Ze zijn oprecht blij met dit schip en de taak die ervoor is weggelegd.
Cees Jooren kijkt tevreden terug op een geslaagde bouw van een ultramodern opleidingsschip waarop de leerlingen alle technieken kunnen leren die ze in hun toekomst nodig hebben. Hij bekent ook dat het meer dan eens hoofdbrekens heeft gekost al die technieken op een relatief klein schip onder te brengen. Maar het is prima gelukt zoals iedereen heeft kunnen vaststellen.
Jooren ziet nog wel een mogelijk nadeel: “Het zou kunnen dat een leerling na zijn schooltijd op een schip komt dat wat minder is uitgerust”, relativeert hij. Een extra reden om nog eens terug te denken aan zijn schooltijd.
Scheepswerf Jooren uit Werkendam is in Wallonië met succes op de kaart gezet. Het zal de kwaliteit van de opleiding bevorderen en de belangstelling voor de binnenvaart stimuleren. Dat houdt niet op langs de Maas rond Luik; we zullen de Province de Liège I & II in veel Europese wateren zien varen.
(Hans Heiligers)