Op vrijdag 11 mei vond in Enkhuizen een bijzondere dubbeldoop plaats van de bij Den Breejen gebouwde passagiersschepen Avalon Vista en Avalon Visionary, alweer de nummers 7 en 8 die Den Breejen Shipyard voor Avalon Waterways heeft gebouwd.
Omdat de schepen gaan varen met Canadese respectievelijk Amerikaanse passagiers, vertegenwoordigden de godmothers, de doopsters, deze beide landen. Vanessa Lee en Nicole Massa hebben een gevestigde naam in de internationale cruisewereld en waren bijzonder vereerd hun naam op deze feestelijke dag aan het schip te verbinden. Beide dames wensten de schepen met hun bemanning een behouden vaart, waarna de champagneflessen na een ferme zwaai tegen de fraai gevormde scheepsboeg uiteenspatten. De casco’s van de schepen zijn door Den Breejen in eigen huis gebouwd, waardoor deze aanslag van met kostbare bubbels gevulde flessen geen schade opleverde.
Doopster Vanessa Lee is president en CEO van Cruise Strategies Ltd.
De Avalon Vista en de Avalon Visionary behoren tot de zogenaamde ‘Suite Ships’ van de Avalon-vloot. Samen met de eerder gebouwde Avalon Panorama beschikken deze nieuwste Avalon-schepen over twee volledige dekken met panoramische wall-to-wall schuifpuien en een Frans balkon, waardoor de toch al ruime hutten een riant uitzicht bieden.
De Avalon Vista heeft als afmetingen 135 x 11,45 meter. Het schip beschikt over 84 passagiershutten en 26 bemanningshutten. De Avalon Visionary is met 110 x 11,45 meter een iets kleiner schip. Het aantal passagiershutten bedraagt 65 en de bemanning wordt verdeeld over 21 hutten. In de machinekamer van beide schepen staan twee Caterpillars type C32 met een vermogen van 746 kW elk.
State-of-the-art
De ruimtes aan boord beschikken over de nieuwste technische snufjes zoals Wifi en flatscreens. Er zijn een fitnesscentrum aan boord, een kapsalon, een uitgestrekt zonnedek met whirlpool, ligstoelen en een bar voor kleine consumpties.
“Avalon onderscheidt zich in de cruisemarkt met de jongste vloot, waarin bestaande schepen regelmatig vervangen worden door nieuwe. Zo verwezenlijken zij dat technische verbeteringen continu worden doorgevoerd en de modernste technieken garant staan voor onbezorgd riviercruisen. Ook de sfeervolle interieurs met state-of-the-art voorzieningen scheppen een luxe en comfortabel gevoel bij de veeleisende, internationale reizigers”, vertelt Ilona Kamsteeg-den Breejen.
Het vaargebied van beide schepen is de Rijn-Main-Donau-route, van Amsterdam naar Budapest, met de mogelijkheid om door te varen tot aan de Zwarte Zee bij Constanza.
Inmiddels bouwt Den Breejen aan twee nieuwe schepen voor Avalon Waterways: de Avalon Artistry 2 (110 meter), waarvan het casco inmiddels bijna gereed is, en de Avalon Expression (135 meter) in de beginfase. Oplevering van beide schepen staat gepland voor 2013, evenals een nieuw passagiersschip voor rederij Scenic Tours: de Scenic Jewel (135 meter), dat ook in aanbouw is.
Volgeboekte oplevering
Op de vraag hoe de toekomst van Den Breejen Shipyard er uit ziet, zegt Ilona Kamsteeg-den Breejen: “Door de vergrijzing in het algemeen, maar ook door de verjonging van riviercruise-reizigers, biedt deze markt voor Den Breejen voor de toekomst voldoende uitdaging. De jarenlange relatie met bestaande rederijen maakt het mogelijk dat de werf optimaal kan voldoen aan de wensen van de klant.”
“Een korte bouwtijd met stipte levertijd is daarbij buitengewoon essentieel; kort na het moment van overdracht starten de cruises, die voor dit vaarseizoen al praktisch volgeboekt zijn. De wetenschap dat hun schepen voldoen aan alle eisen van scheepvaartautoriteiten en classificatiebureaus geeft de klant het vertrouwen om hun veeleisende passagiers een topvakantie op de Europese binnenwateren aan te bieden.”
(Jan Hoek)
De paradepaardjes van Den Breejen Shipyard.