De bank had vertrouwen in de exploitatie van het reeds in 2010 gearriveerde Chinese casco. De firma Schotsman BV besloot niet langer te wachten met afbouw. TeamCo Shipyard had een gaatje in de planning en Interstream Barging gaf een 5-jarig contract, waarmee voor van Loon Shipping het licht op groen werd gezet.
Ze is nog ‘warm’ van de proefvaart als we bij mts Schotsman langszij de Volkerakpalen aan dek stappen en 100 meter reling, laswerk en bestek zo recht als op tekening taxeren. Het zuiver strakke leidingwerk, veertien Marflex-pompen in een blauwe jas, bordessen, deklampen, afsluiters en trunks herhalen zich in een lijnenspel dat Mondriaan op linnen ongetwijfeld tot kunst zou hebben verheven.
Leidingsysteem
We vragen Goof Leyten die leunend over een enorme autokraan de scheepvaart vanmiddag ziet schitteren in de zon of RuGoTech het leidingwerk installeerde? Een vraag die meteen zijn aandacht vangt: “Jawel, naast het enkelvoudig leidingsysteem mochten we ook de overloopbordessen leveren. De ballastejectorpompen hebben we op de kofferdammen aangesloten en in de machinekamers hebben we de motoren van leidingen voorzien. We zijn altijd blij als er ons een job gegund wordt, maar deze was er weer één met zo’n randje.”
We melden ons bij kapitein-eigenaar Arjan van Loon die tussen familie en techneuten een aantal highlights van de proefvaart bespreekt. Tegen de doos met broodjes die Jasmijn van Loon ons voorhoudt bieden we geen weerstand en we lunchen lekker mee.
(foto’s Johan de Witte)
Opvolgers
De ‘oude’ Van Loon met echtgenote, evenals Jan en Bets Sturris, zijn structureel aanwezig op (inmiddels de zesde) proefvaart, alsook onmisbaar paraat in het raam van hand- en spandiensten tijdens de afbouw van de schepen. Voor de machinekamer die zich als een spiegel laat gebruiken, is Jos Baardemans verantwoordelijk.
Niels en Bart van Loon met het firmalogo op hun rug, laten zich samen met Jasmijn en Nathasja Vlietstra niet vangen voor een foto, maar willen wel even kwijt dat de Schotsman er zijn mag, dat er technisch niets aan mankeert en er weliswaar nog wat verf op moet, maar het qua model goed smoelt. Niels is definitief aangemonsterd bij van Loon Shipping. Bart moet nog een jaartje, waarna hij gaat ‘werken-leren’ aan boord en naar het STC. Sterke ploeg.
“Mijn opvolgers lopen zich warm”, lacht Arjan van Loon, die inmiddels vijf schepen heeft rondvaren. Arjan wil geen flauwekul in de krant. “Natuurlijk zijn we trots op dit schip en we hebben daar samen met alle medewerkers veel uren in gestoken om het zo te krijgen, mede gesupport door de vaste bemanning van de andere firmaschepen.”
Veeleisend
Wat we al weten is dat hij in uitvoering veeleisend is en al zijn ervaring en kleine praktische aanpassingen in een nieuw schip stopt. Via een lange trap komen we bij Willeke van Loon in de woning voor een impressie van inrichting en het werk van de jongens van De Leeuw.
Johan de Leeuw, die we op Construction & Shipping Industry tegenkwamen, zei het al: het ziet er goed uit op de Schotsman! Zoals gebruikelijk heeft Willeke zich er voor ingezet. De spullen kocht zij voor een groot gedeelte bij Dik den Hollander, die ook de vloeren heeft gelegd.
De Schotsman heeft 135 x 11,45 meter als afmeting en draagt 4.580 ton. Lloyds hield tijdens de afbouw een oogje in het zeil en verleende klasse. De twee C32 Cat voortstuwingmotoren leverde Pon Power. Full speed met 75 procent lading liep de Schotsman 19,5 kilometer.
Vanuit de Kampers-stuurhut, achter het comfort van een De Leeuw-lessenaar ging manoeuvreren met Van der Velden-roeren natuurlijk perfect. TeamCo voegde zijn kwaliteit en expertise toe, aspecten die bij het bedrijf hoog in het vaandel staan en aan boord van de Schotsman van voor tot achter zichtbaar zijn.
De scheepsnaam is afgeleid van een plaat die zijn zoutwaterimago verloor door de afsluiting van het Veerse Meer. Waarmee de Schotsman boven water is.
(Johan de Witte)