Teuni van Eck, secretaresse personeelszaken bij Van Oord, wacht 30 november tot alle gasten zich in positie hebben gemanoeuvreerd. Op het moment suprême klinkt aan de Waaloever: "Ik doop u Oceanus en wens u en bemanning een behouden vaart." Waarna dat typische geluid van bruis en scherven, symbolisch aan een scheepswand.
Oceanus is in Griekse mythe de wereldoceaan. Als gespierde personificatie siert Oceanus de Romeinse Trevi-fontein. Bij Shipyard Damen in Gorinchem ligt hij voor Van Oord startklaar in de haven en straalt ondubbelzinnige functie uit in towing, mooring, pushing, anchor handling, windmill- en dredge support. Morgen reeds gaat kapitein Ad den Breejen (Hardinxvelder, hoe kan het anders) met zijn crew lager uit naar Portugal om zich bij de pas opgeleverde 130 meter lange Althena met maar liefst 7000 kW op de cutter te vervoegen.
Deze Althena, die eind oktober samen met het eveneens nieuwe 27.000 ton grote flexible valpijpschip Stornes van Van Oord opzien baarde aan de Wilhelminakade, heeft op weg naar Mombasa Kenia een klusje voor een Portugese haven. Overigens dekt de Stornes uiterst nauwkeurig pijpleidingen en kabels af met stenen op 2.000 meter diep!
Maar komaan, het betreft hier de Multicat Oceanus. Zodra deze in het schroefwater van de Althena zit, gaan ze op koers naar Mombasa voor een stevige klus. Van Oord is immers een toonaangevende internationale waterbouwer gespecialiseerd in bagger, waterbouwkundige en offshore innovatieve oplossingen voor mondiale maritieme kustgebieden.
Een groeiende wereldbevolking heeft behoefte aan meer ruimte. Ook de vraag naar energie neemt voortdurend toe. Wereldhandel groeit explosief en vereist betere havenfaciliteiten. Klimaatverandering bedreigt kustgebieden. Van Oord heeft hier opties voor en werkte onder andere aan onze Zandmotor, legt stenen in Brazilië en houdt wereldwijd havens en rivieren bevaarbaar.
Shipyard Damen
De Oceanus-uitvoering heeft het imago ‘dat hij wel een stootje verdragen kan’. De twee potige Heila Double D-kranen evenals de kingsize dek-equipment versterken dat. De 150 tons Kraaijeveld-winch heeft twee drums. De voortstuwing bestaat uit twee 3508 Caterpillars. Voor de hydrauliek en energie aan boord is er een Cat C9 en nog tweemaal C4. Heinen en Hopman regelt het klimaat van 45 graden buiten en 36 watertemperatuur naar 25 graden binnen. Het stuurhuis heeft overeenkomst met een verkeerstoren.
Vijf gele Cats, in een smetteloos witte ruimte, talloze afsluiters en leidingen in synchrone vorm en perfect geïnstalleerde equipment maken deze machinekamer voor machinist Mike uit Oostende een plek waarin hij lachend werkt. Kortom: er hangt een Shipyard Damen-label aan deze Multicat en is duurzaam, betrouwbaar en gerenommeerd, daarmee worldwide verkoopbaar!
(foto’s Johan de Witte)
Het casco is een kleine 2 meter verlengd met het oog op zware ankers, waar de lier soms zweetdruppels van krijgt. “Je moet dan een beetje lengte hebben, anders ga je op de kop staan", zegt Van Oords projectleider Gerrit Jansen met wie we op koers voor koffie liggen. Rond 10 uur blijkt dit geen uniek idee. De mannen die nog aan de Oceanus sleutelen druppelen de pantry binnen.
Onze gastheer Jansen zorgt niet alleen dat we koffie krijgen, als projectman zorgt hij voor materiaaluitvoering van de nieuwbouwschepen. "Achteroverleunen is er niet bij, de volgende staat hier in de loods. Materiaal houden we zo veel mogelijk uniform, zodat reserve allround is in de vloot. De schepen hebben ‘unrestricted navigation class’; dan moet je met merkkeuze ook zorgen overal dichtbij vestigingen te zijn voor vervanging of reparatie."
Werken voor Van Oord
Hydrograaf Jakob Bakkers heeft wat met water. Hij wordt landmeter op zee genoemd. "Meten is weten en dat is onmisbaar voor de firma. In dienst had ik al iets met landmeting, daarna hbo-opleiding in Terschelling. Er staat altijd wel een beetje druk op de ketel omdat er niet voldoende hydrografen zijn. Het mooie bij Van Oord is dat je kan kiezen waar je wilt werken. Soms is ver weg aantrekkelijk, interessant is het altijd."
We vragen aan kapitein Ad den Breejen of hij Hardinxveld na een paar weken niet gaat missen. "Ons schema is 6/6 weken op-af. Ik ga fluitend weg en kom fluitend terug. Je moet tegen de warmte kunnen, bijvoorbeeld als je aan de bouw van de palmeilanden in Dubai werkt. De lange trip op grote schepen vind ik niks, al het waterwerk daarentegen rond zo’n cutterzuiger blijft boeien."
En dan stijg je op boven het Hongkong vliegveld Chek Lap Kok om naar huis te gaan, en zie je ‘eigen werk’. Tenslotte heeft Van Oord de basis hiervoor aangebracht.
(Johan de Witte)