Ofschoon Bacchus associatie heeft met vruchtbaarheid en wijn, gaat dit verhaal over een tanker die is gebouwd door Gebr. De Jonge op de Shipyard Kladovo Servië. VeKa installeerde het pompbedrijf en laad-/los-equipment. Als hoofdaannemer bouwde De Waal het schip af, installeerde twee S8 U Mitsubishi’s, leverde het roersysteem, autokraan en schroefaslijn et cetera met als resultaat dat de Bacchus niettemin alle kenmerken heeft van het type Bart Bruinsma!
In blits koper prijkt de Zöllner Makrofon TM 200 op de brug van mts Bacchus. Bij gebruik suggereert dit tweedehands onderdeel of de ss Rotterdam in het Werkendamse stoom afblaast. Bart Bruinsma: "Voor 150 euro van een collega gekocht, had wel een opknappertje nodig maar er zit wat je noemt muziek in."
In zo’n antwoord verschuilt zich nog dat sleepbootje waar het allemaal mee begon. Hier staat, net als toen, druk op de luchtketel. Meteen zijn we in de machinekamer waar twee Mitsubishi’s type S8 U van 1830 pk elk de show stelen. Robuuste motoren waar Koedood vierkant achter staat.
De geheel dubbel uitgevoerde machinekamerinstallatie is gescheiden, elk apparaat of werktuig heeft een alternatief en kan onafhankelijk functioneren. De Bacchus heeft geïntegreerde hydrauliek tanks voor koppellieren, spudpalen, koproeren enzovoort. Onder de platen staat het in de lak, er boven is een zee van ruimte.
Eén van de toegangen loopt door een 4 meter lange afneembare schacht – kan een motor door – naar het roefdek. De entree is alweer geïntegreerd in een enorme schoorsteen met functies voor klimaat en overdruk. In de vette ‘B’ op deze pijp vinden we het eerste spoortje trots. En dat mag betreffende de stuurhut ook wel. De open lessenaar van Verveer, door DMT geleverde Falcon line-apparatuur en royale kitchenette trekken hier iedere criticaster over de streep. De stuurstoel is dermate origineel dat de clou hiervan verraden niet terecht zou zijn. Slechts eigen waarneming toont de unieke gebruiksaanwijzing. Deze Kampers-stuurhut inclusief pet van specifiek model heeft een 3 meter lange kolom die niet in de machinekamer doorloopt maar waarvan het fundament in het dekhuis is gevat.
Pompen
De machinekamer heeft een eigen ‘zonder kabels en leidingen’-plafond waarop het flexibele dekhuis rust. Alweer dubbel dus, hierdoor hebben de decibels niks dubbel en klimmen in de woning nauwelijks boven de 50. Op het trunkdek staat op schot van tank 11-12 een type De Waal-autokraan met 20 vlucht, 2500 kilo tilt en waarvan alle aandrijvings- en besturingscomponenten, startkast en hydrauliektank zijn ingebouwd in de mastkoker en giek van de kraan. De inbouw is plug & play, maar de constructie onderdeks verlangde kostbare aandacht. Bediend op afstand legt hij de slangen in het hiervoor bestemd gepolitoerde aluminium sieraad op het trunkdek.
Verder op het middenschip, met overigens keurig leidingwerk van VeKa, bevindt zich de pompkamer. EPS leverde hiervoor twee Bornemann-ladingpompen en ballastpomp van hetzelfde merk. Ze staan op de kattensporen en lopen vanzelf vol. Aan dek heeft iedere tank vier kranen op de onderleiding. Bijzonder is hier dat het grootste deel van het pomphuis eruit genomen kan worden om zwaar materieel te wisselen.
TV
Op de twee verdiepingen in het voorschip vinden we eveneens allerlei en krijgen respect voor de aanleg voor Oechies Electro. We lopen hier nog tegen een van de twee spudpalen aan van Leeuwestein. Twee boegschroeven van Verhaar houden het casco heelhuids.
In blits koper prijkt de Zöllner Makrofon TM 200 op de brug van mts Bacchus. (foto’s Johan de Witte)
Bart Bruinsma heeft het superlange dekhuis achter iets op getild zodat het zij-aanzicht van de Bacchus de blik van de kenner wat langer vasthoudt. Bruinsma-uitvoering is een formule van filosofie, ervaring alsook eventuele foutjes tijdens actie een stap voor te zijn, met accent op veiligheid!
Dit 135 x 11,45 meter grote schip met dertien tanks past niet in één artikel; daarom nog even kort de woning die de jongens van Verveer timmerden. Arie van Loenen realiseerde een megagrote keuken met pakweg 6 meter graniet. Ook leverde hij meubilair en kasten. Glazen deuren in badkamers en elders alsook tafelbladen komen van Van Leeuwen Glas Zwijndrecht.
Bart Bruinsma gaat ervan uit dat hij met zijn jongens een team vormt aan boord. Niemand heeft daarom tv in zijn kamer. In de living lost Panasonic dit euvel op met anderhalve meter wide 3D, als het moet met de sound van een discotheek. Bart vaart er zelf op, in schema met Alexander Specht als collega in de andere shift.
BFT
Afgelopen vrijdag voer de Bacchus de Beatrixhaven uit om voor BFT – hoe kan het anders – aan zijn eerste reis te beginnen. Marc Freriks van BFT Tanker Logistics in Zwijndrecht: "We hebben er even op moeten wachten maar de Bacchus is wel een visitekaart."
Toch niet onbekend met afbouw van nieuwe schepen zegt projectleider Cees Verheij onomwonden "dat de Bacchus het meest uitgebreide schip is wat bij Machinefabriek De Waal is afgebouwd. Niettemin met veel plezier gedaan en we hebben van Bart Bruinsma’s ideeën voor uitvoering en detail, zeker bijgeleerd.”
Bart zit graag in het midden van een grote tafel tussen zijn mensen. Kom niet aan hen en aan zijn eten! Als een respectabel ondernemer realiseerde Bart Bruinsma zijn eerste nieuwbouw naar zijn wensen, De Waal en anderen voerden het uit met als resultaat, origineel maar meer nog functioneel! Mts Bacchus is een schip met een palet aan ‘kleur’, elk heeft zijn betekenis!
(Johan de Witte)