Als we in onze auto over het hobbelige dijkje langs Pontwert in Duisburg rijden, hebben we aan beide zijden van de wielen toch zeker nog 20 centimeter de ruimte. Je moet dus vlekkeloos een kilometer kunnen achteruitrijden of geen last krijgen van tegenliggers. De grenzen van onze rijkunst worden uiteindelijk niet op de proef gesteld, waardoor we even later ontspannen op de bank in het stuurhuis van het mts Stolt Florence kunnen plaatsnemen.
Daar moeten we even later onze camera en schrijfblok naar het eind van de tafel schuiven om plaats te maken voor wat kopjes koffie die de schipper gastvrij neerzet. Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw uit Werkendam heeft de bemanning een mooie woning en een ruime werkplek bezorgd en een praktische lessenaar waaraan niets ontbreekt. De ruimte voor het kantoor is overvloedig en dat is zeker geen luxe wanneer alle papieren moeten worden bijgewerkt en er bezoek is van controleurs. Een dikke envelop met daarin alle output van de gegevens over de laatste reis vormt daarvan het beste bewijs.
1250 m3 per uur
Het schip is een uurtje terug aangekomen in Duisburg nadat ze gistermiddag vertrokken vanaf kilometer 320. Als we voor het eerst vanuit het stuurhuis over het dek van het 110 meter lange mts Stolt Florence kijken, zien we de geïsoleerde leidingen afsteken tegen het onderliggende grijze dek, het Stolt-geel en het Marflex-blauw. We tellen tien van die pompen, waarover de schipper met enige trots zegt dat ze een gezamenlijke capaciteit hebben van 1250 m3 per uur. Op zijn vorige schip bleef de tellerstand stilstaan bij het bereiken van 1000 m3 uur en het nieuwe pompbedrijf geeft daarmee toch een tijdwinst van 25 procent.
Het schip is ingericht voor vervoer van lichte chemie, waartoe het onder meer is uitgerust met gecoate tanks met spiralen die van buitenaf verwarmd kunnen worden. De machineruimte in het voorschip is daarom ruim toegankelijk. We zien daar de boegschroefinstallatie van Verhaar Omega, die zijn energie krijgt van de combinatie van een Caterpillar C18 van 608 pk met een krachtige Magnamax/Marathon-
generator van maar liefst 525 kVA/659 Amp.
Achter de controlepanelen op de deuren van een rij grijze kasten heeft Van Tiem Elektro uit Wamel er weer een overzichtelijk geheel van gemaakt. Het blijft naar ons idee toch een uiterst precies en geduldig werk om al die draadeindjes op de juiste plaats aan de blokjes te knopen.
Bas Shipping
Ook in de machinekamer op het achterschip is er geen ruimtegebrek. De mannen van Koedood uit Hendrik-Ido-Ambacht kregen alle ruimte voor de opstelling van een Mitsubishi van 1701 pk. Dat zullen ze toch niet altijd meemaken.
Als we weer koers zetten naar het stuurhuis, lopen we via het achterschip. Bij het passeren van de lieren kunnen we het niet nalaten om tegen ons zelf te zeggen dat die echte lijnen waarmee het schip is vastgemaakt toch wel mooi ogen op de liertrommels.
(foto’s Hans Heiligers)
Tijdens het tweede bakkie vertelt de bemanning zeer tevreden te zijn met de eigenschappen van het schip. Hoewel ze het nog maar een paar weken kennen, lijkt het dat ze al er jaren op varen. Het schip gedraagt zich prima, laat zich goed navigeren en voelt zeer vertrouwd.
Daar zal Bas Shipping Sàrl in Luxemburg blij mee zijn en dat geldt in afgeleide vorm eveneens voor Stolt Tankers B.V. Bas Shipping Sàrl bracht vorig jaar het mts Stolt Filia in de vaart, het eerste schip voor Stolt Tankers. Het nieuwe mts Stolt Florence is daarvan een zusterschip, dat bij eveneens bij VeKa Bijlsma is afgebouwd.
Een taxibusje maakt een eind aan het gesprek; het komt voor het wisselen van de bemanning. En nu we het toch over de bemanning hebben: we horen dat er aan boord nog ruimte is voor collega’s die kunnen beantwoorden aan het hoge serviceniveau dat Bas Shipping zonder concessies tegenover zijn opdrachtgevers nastreeft.
(Hans Heiligers)